Hynda jag skiner

Kanske är det en latte machiato i Roach Gigz plastfolie-mugg, men om ni frågar honom kommer han säkert påstå att det är hostmedicin blandat med läskeblask.

B.I.G. (Bitch I Go) – On Arraythang (2007)


Jag har varit tokig i den här Roach Gigz energi sen jag hörde sången här ovan första gången för några år sen. Tiden går snabbt ändå. Det känns som att han bara var snubben som var med i en grupp med Rappin 4-Tay’s dotter. Jag hade ingen aning om vem som var vem såklart i början, och jag trodde väl de skulle försvinna efter tonåren som så många andra.

B.I.G. (Bitch I Go) – Mango (2008)


Det som utmärkte Lil 4-Tay och Roach Gigz för mig, förutom en förjävla bra sång, var att de samarbetade under det bästa satans gruppnamnet jag har hört. Bitch I Go, jag älskar det eftersom det är fräckt och eftersom det beskriver musiken så bra. På den tiden var det ungefär lika populärt att rappa om och med ordet go som det idag är att rappa om och med ordet gas. Alltså, go på engelska som i gå, och gas på engelska som i bensin/bränsle. Det är så aggressivt och så. Om någon som inte är bekant med rapp-jargongen läser Bitch I Go så kanske denne översätter det till hynda jag går, eller hynda jag fungerar kanske. Men med det aktuella språkklimatet i åtanke översätts Bitch I Go snarare till typ Hynda jag är fett jävla potent, jag är bäst, jag är konkurrenskraftig som fan. Ja och så är ju abbreviationen av Bitch I Go givetvis B.I.G., som får en att tänka på någon som är bra på att rappa eftersom det fanns en annan jättepopulär rappare som hette något med B.I.G. för typ femton år sen.

Ja Roach Gigz försvann ju inte, han blev ännu populärare istället. Det som blev startpunkten för mig var det folktomma julfirandet 2008. Av olika skäl var det bara jag, mamma och pappa ute i Hässelby den julen. Släkten var på andra håll, utomrikes eller så. Min bror var nog i Buenos Aries då tror jag, eller Montevideo, han är så förtjust i Sydamerika, han kommer hem med tango och reaggaton ibland och är förvånad över att det inte är stort i Sverige eftersom det är så populärt däromkring. Jag hade fan skittråkigt där ute i byn. Framförallt efter kvällsmålet, då försvann jag iväg till min brors pojkrum för att spela lite Fifa. Jag letade runt efter ett soundtrack och hittade Roach Gigz och B.I.G.s debutmixtape. Det var ju tokigt fett. Det här var precis när twitter upptäcktes av planeten,  så det tog lite längre tid än nuförtiden, men några veckor in på 2009 kvittrade och fascinerades ung som gammal  av den tungtvistande unge herren som vi nu hade lärt oss namnet på. I alla fall bland de jag börjat följa på twitter.

Roach Gigz – My Bitch Look Better (2009)


Som jag minns det dröjde det inte längre än till sensommaren samma år innan Roach Gigz tog det definitiva steget som soloartist och släppte sitt första solomixtape, Buckets & Booty Calls. Jag kommer inte ihåg om Lil 4-Tay var med alls, nån ynka vers i så fall. Det är beklagligt om ni frågar mig, men en annan historia. My Bitch Look Better var sången som stod ut. Sen dess har det flutit på. Det andra solomixtapet, Roach Gigz is ROACHY BALBOA släpptes i våras. Och sedan dess har Roach Gigz blivit erkänd som en av de mest spännande nya rapparna från buktområdet.

Roach Gigz – Can I Rap (2010)


Min dude Brytburken tipsade om den unge herrens senaste prestation, videon till låten Can I Rap. Sången är en lovande försmak på vad som skall komma på Roach Gigz stundande mixtape Roachy Balboa II. Frågan är om han snart blir sugen på att släppa ett faktiskt album snart, så han kan tjäna en slant, kanske på det nystartade skivbolaget Thizz City. En filial av skivbolaget och rörelsen Thizz Entertainment som främst representerades av legenden, Roach Gigz absoluta idol, den framlidne Mac Dre.

Roach Gigz – Ca$h Not Ass (Prod. Young L)(2010)


Thizz City’s hitintills ända släpp är mixtapet Thizz City, presenterat Messy Marv och fullpackat med bidrag av lovande unga San Francisco artister. Roach Gigz bidrag blev sången Ca$h Not Ass. Jag fattar inte exakt vad han menar. Han säger att sången är ämnad till hallickar och glidare, sen uppmanar han dem att sluta prata om sitt ass och börja prata om sitt cash. Alltså, menar han your ass som hallickens prostituerade, eller menar han att hallickar och glidare går runt och pratar sina rumpor. Det är ju framförallt en relevant fråga eftersom det är San Francisco vi pratar om, världens gay huvudstad. Det är dessutom tydligt att Roach Gigz inte är en sådan rappare som fördömer homosexualitet. Detta då hans vän Lil 4-Tay, dottern till Rappin 4-Tay, tycker om att rappa om att springa runt gatorna och jaga vagina. Ja, Lil 4-Tay kommer det en lite post om senare. Så vad tror ni exakt han menar med låten Ca$h Not Ass?

Bonus, videon till den gamle gamle I’m Up (The Drug Song).

2 reaktioner på ”Hynda jag skiner

  1. OK man borde kanske besöka hans tidigare släpp. Jag gillar Balboa-tapet, det känns som det är skärt ur ett stycke liksom… beatsen är grymma och blickar framåt… logiskt att Young L har ett finger med i spelet…. styr han upp hela det tapet?

    Känns jobbigt annars att Young L kör över sina egna beats, jag menar, lite arbetsdelegering skulle vara önskvärt……… kolla hans senaste låt, Pound, ja så bra att man nästan kan hålla med om SH:s värdering av honom:

    http://www.southernhospitality.co.uk/blog/?p=12546

    • Nä vad jag vet har inte Roach Gigz och Young L arbetat ihop förrens nu i år.. Roach har ju mycket drivit sig fram av sig själv, med mindre producenter, han har kommit dit han är på egen kraft så att säga, så har jag uppfattat det.

      Jag håller med om att det verkligen vore fett om Young L skickade iväg lite beats till större artister..

Kommentera

