Glida


Året är 1998, det är sommar i Vallejo och Mac Dre har precis släppt sin första platta sedan han kom ut ur fängelset. Samtidigt i Stockholm -98. Jag bodde på 16 kvadrat tillsammans med Palle och diskade på restaurang dagtid och gled omkring på kvällarna. Planlöst, aspank. Jag minns inte riktigt men jag tror att jag var en jobbig jävel på den tiden. Åtta timmar i grovdisken och sen ut till Solvallarestaurangen för att fortsätta diska gjorde mig till en lättretlig och oskön typ. Vad PSD och Mac Lee i The Crew Thang jobbade med är okänt, förmodligen nåt hallick- och knarkrelaterat. Hursomhelst, hade jag hört Ghetto world då, så tror jag att jag hade svimmat i chocken av att en låt kan vara så fet. Eftersom jag nu levt längre, kan jag hantera den vinande moogslingan, slapbasen och en blåssampling som måste tillhöra värdens bästa soullåt.
Nej tok jag skämtar inte. Tänk dig den bästa sommardagen och du sitter i baksätet i polarens bil med röda kinesögon. Du kanske sippar på nåt alkoholhaltigt, allt går i slow motion och det känns som om inget kan paja känslan. Jepp exakt så låter den. Från The Rompalation vol 1.

Mac Dre presents The crew thang- Ghetto World

3 thoughts on “Glida

Kommentera

