Blow (Flygfrakt) och Blow 2 (Sjöfrakt)

Omslaget till skivan om flygfrakt

I buktområdet är det väldans vanligt att såväl etablerade rappare som nykomlingar, hellre än att exempelvis släppa soloskivor med tre fyra gästrappare på varje sång, väljer att gå ihop med en eller fler andra rappare och spela in ett eller flera album tillsammans. När de ändå är i studion. Till exempel har unge veteranen Messy Marv a.k.a. The Boy Boy Young Mess (som han bytte namn till förra året inför detta årets 30-årsdag) spelat in samarbetsalbum med artister som Mitchy Slick, San Quinn, Gucey Guce Doe Boy, T-Nutty, med fler. Nu ska jag berätta lite om hans två samarbetsalbum med sin frände och till like San Francisco-son Berner. Berner är en ganska medioker, och vit, rappare som har en speciell förmåga att släppa fantastiska album. Precis som Marvin har Berner släppt både soloskivor och samarbetsalbum, till exempel en albumserie med The Jacka om torka och ett album om trafik med Ampichino.

Dagarna kring St Lucia-dagen förra året släppte The Boy Boy och Berner den första skivan, som kort och gott fick heta Blow. Jag vet fan inte hur jag ska beskriva det. Mob Music kallar jag det. När jag försökte sälja det till WYDU-publiken för massa år sen kallade jag det, gangsta rap with a certain sad feeling to it, like say Cormega or Mobb Deep. Och jag kommer inte lyckas förklara det så värst mycket bättre den här gången. Melankoli och knarksmugglingsromantik. Med lite snack om logistik, på den här skivan genom att referera till flygfrakt och U-haul trucks ibland. Smakproven har ni nedan här.

Den första sången har en sampling och ett beat som får mig att sittdansa framför datorn eller i tunnelbanesätet på väg till skolan any day. Ni vet säkert alla vilken sång som samplas, själv har jag ingen aning. Är det The Beatles? Är det gammalt? Är det från 40-talet? Dessutom får vi den sällsynta chansen att höra en gästvers av The Mob Figaz medlemmen Fed-X, som blivit minde och mindre produktiv sen han blev skjuten i huvudet för några år sen.

Messy Marv and Berner – Tha Re-Up (Ft Fed-X)

Messy Marv and Berner – Wont Stop (Ft Killa Tay & Fam Syrk)

Omslaget till skivan om sjöfrakt.

Nu för nån vecka sen följde herrarna upp december-skivan Blow med skivan Blow – Blocks and Boat Docks. Jag tänker att de heter Blow 1 och Blow 2, det blir enklare att sortera i minnet då. Till skillnad från Blow handlar inte Blow – Blocks and Boat Docks om flygfrakt, den handlar istället om sjöfrakt, och lite grann om hamnlivet. Men precis som den första skivan pratar de förutom om former av frakt ganska mycket allmänt om knarkhandel, både lokalt B2C (business to consumer) och som grossister, B2B (business 2 business).

Det verkar som att de åker långväga med båtarna, Messy Marv säger på sången Blow Money (lyssna nedan).

the money looks different when you get em overseas,
three of them dollaz, nigga, will get you one of these

En snabbtitt på min valutaomvandlare säger mig att de inte bara tar båten till grannarna Kanada eller Mexico. Jag tittade lite på några av Stilla Havs-grannarnas valutor och kom fram till att Mess antagligen handlat kokain från Malaysia, då tre malaysiska Ringgit blir 0.95 USDollar. Jag tror aldrig jag kan få det bekräftat, han vill ju inte avslöja för mycket.

Jag föreslår att ni lyssnar på mina två favoritsånger från Blow – Blocks and Boat Docks här nedan, kanske kan ni uppskatta lite musik som inte är helt intetsägande, utan som tar upp verkliga och riktiga situationer, musiken har ett budskap skulle man kunna säga, någonting som vanliga människor, och framförallt grossister, kan relatera till.

Messy Marv and Berner – Blow Money (Ft Killa Keise & Freeze)

Messy Marv and Berner – Well Connected

PS. Värt att notera, på den nya skivan gästar Messy Marv’s nemesis och kusin San Quinn, mitt under rådande beef. Vad kan detta antyda? Hoppas de är vänner igen. Det vore kul att höra om Quinn och Marvin kunde gå ihop och göra sin fjärde samarbetsskiva, Explovsie Mode 4.

4 thoughts on “Blow (Flygfrakt) och Blow 2 (Sjöfrakt)

  1. Pingback: Livewire fokus: Stevie Joe | Bayonnaise

  2. Pingback: Flygrörelsen. | Bayonnaise

  3. Pingback: Djävulens avskum | Bayonnaise

Kommentera

