Generalen i Oakland.


Videon är för övrigt gjord av unge Kreayshawn.

DB The General – Guilty By Association (Ft Quise The Criminal)

Jag har lyssnat hecka mycket på DB The General det senaste året, sen jag hörde honom nåt mixtape i våras. Så jag tänkte att ni kanske också vill höra lite. För jävlar vad det låter och vad det lever till. Han låter ju helt tokig för fan. Liknande lustiga gnälliga röst som Lil Boosie fast utan några sångtendenser och ett skarpare skrik.

DB The General – The Intro

Dessutom rappar han fett mycket om en avliden kamrat som hette Burger, vilket mysigt namn alltså. Jag vill också ha en kompis som heter Burger, skulle kännas så jävla härligt trashigt att säga Burger på engelska också mitt i en vanlig svensk mening. Han kanske skulle heta Birger egentligen, men han gav upp namnet när Birger Schlaug försökte höja skatten på bensin, Burger ville fan kunna ratta sin scraper och glida runt stan utan att det skulle kosta skjortan. Det kan mycket väl vara så DB The Generals kompis Burger fick sitt namn, de älskar att köra bil i Oakland, och de är förbannade som fan på bensinpriset. Det är ju högst i USA har jag för mig,  Kaliforniens bensinpris. Är det Arnolds fel? Är Arnold och Birger Schlaug egentligen mer lika varandra än vad vi anar. Två karismatiska gubbar med lustiga namn. Varför gör ni så här med bensinpriset? Rapparna förstår inte. DB The General har till och med gjort en sång om bensin, eller om hur han säljer Gas, vilket ju visserligen är slang för rapp-verser. Men det är lite lustigare att tänka att han försöker sälja lite bensin.

DB The General – Gas

De använder ordet gas lite som de vill där borta. Ibland är det en egenskap. Ibland är det ett verb. Det är någonting riktigt riktigt positivt hursomhelst, och ett riktigt modeord. Lite som det där med jet set livsstilen i andra delar av rappvärlden, flygplan och sånt. Att ha tillgång till privatflyg har aldrig varit så hett inom rappvärlden som nu. Så jag hoppas lite på att det ska bli en kombination snart, att jet ska bli ett förstärkande adjektiv till gas, typ We got jet gas out here fa real. Fast man kanske säger jet fuel. Hoppas ni tycker om musiken.

6 thoughts on “Generalen i Oakland.

    • Det är fett eller hur.. Jag vet inte, kanske The Mekanix har producerat. Eller DJ Fresh kanske.
      Kollade på video-infon och såg att den unge damen Kreayshawn som jag postat om innan här har gjort videon förresten.

Kommentera

