Snäll musik?

the FNM (Fly Ni**a Movement) – Work

Det finns ett antal rappare i buktområdet som jag lyssnat lite slappt på och fått för mig att kategorisera som rätt gulliga och snälla. Musiken går lite långsamt och de sjungs en del, fast mer fint än catchy liksom.  Nästan alltid har jag kategoriserat de här snubbarna helt jävla fel, så fort jag lyssnar lite på texten hör jag historier om kläder, bitches, hoes, crack och whatever samma sak alla rappar om. Lite som med Souls of Mischief, jag tänker att de är snälla men visst fan rappar de om att sälja crack på ‘93 Till Infinity plattan. Det är väl att beatsen är lite snälla. Snällt eftersom det inte låter dystert och melankoliskt som mycket annan bay rapp. Fast det är de inte heller. Jag har aldrig fått helt klart för mig vad jag menar när jag tänker att de är snällrapp. Låter det snällt? Erk Tha Jerk har ju fan glasögon på sig på albumomslaget.

Tre rappare som jag kategoriserat som snällrappare från buktområdet är hursomhelst Richmonds superproducent Erk Tha Jerk, Atlanta-connectade Willie Joe och Richmonds drömmare Nio Tha Gift. Nån gång förra året startade de här tre herrarna en grupp tillsammans med en annan superproducent, Traxamillion. De kallar sig the FNM (The Fly Ni**a Movement) och ju mer jag lyssnar kommer jag närmare insikten att den enda som låter riktigt snäll i gänget är Nio Tha Gift. Jag menar de är ju inga rivjärn som Cougnut men visst tar de för sig.

Hursomhelst lyckas de slänga ihop en hel del intressant musik. Blandningen av megatalangerna Erk Tha Jerk och Traxamillion, alltså kan ni sälja lite beats till nån som folk lyssnar på. Ja, blandningen mellan de två och Willie Joe’s Atlanta influenser (läs hitkänsla) ger mig hopp om ett samarbete som kommer resultera i ett helt gäng hits. Det är nog lite det som behövs för att få folk att inse hur mycket omissbar kvalité som släpps i buktområdet år efter år. Lite musik också, långt uppe i början hör ni grupprestationen och här får ni höra en låt av varje gubbe.

Erk Tha Jerk – Right Here

Traxamillion – Lights Go Out (Ft Laroo The Hard Hitta & Jay Rock)

Nio Tha Gift – Grateful

Willie Joe – Yadda Meaning Yadddaaa

One thought on “Snäll musik?

  1. Pingback: Flygrörelsen. | Bayonnaise

Kommentera

