Sonen tar över.

Alltså hur stolt är inte Earl, hur stolt är han inte. Sonen, den lilla grabben som han alltid trott på och uppmuntrat. Gör musik son, rappa, plinka på lite instrument, här häng lite i studion gör lite beats. Vafalls du vill göra musik med vem? Sade? Björk? Son jag litar på dig kör väg, ge mig dina bästa beats bara. Hur gulligt är det inte att E-40 och hans son Droop-E bara hänger i studion, röker lite gräs, dricker lite cognac, spelar in lite musik. Farsan lär sonen rappa, men det är sonen som är producenten, hur går det till när Droop-E säger till farsan att sakta ner flowet lite där, höj rösten lite där. Jag tror det går skitbra, jag tror Earl säger om du säger så, du är nämligen min favoritproducent son, jag litar på dig. Droop-E är alltså typ 21-22 år gammal och är redan erkänd som en av Bay Area och världens mest intressanta och kreativa beatmakare/producenter. Där låter så jävla fett så fort han har ett finger med i spelet helt enkelt. Som när han fick va med på pappas plattor som liten gosse, han låter alltså som en liten gosse, och ändå blir det en hejdundrans bra sång som jag inte var det minsta besviken över, jag hade inga problem med att jag betalat en slant för att få höra kvalitetsmusik och så dök det upp en sjuårig rappare sådär på plattan.

E-40 – Growing Up (Ft Lil E)(1996)

Hur fan gör han då? Med relationerna. Hur fan lyckas han få far, morbror och pappas kusin att göra vad han vill? Jag tror faktiskt att han fick lära sig rätt tidigt hur familjen skulle tas, med en jävla massa berusningsmedel. Han börjar med i smyg viska till morbron B-Legit att farsan har berättat att han söp dig under bordet gång på gång förr, att du hellre sippar på rosévin än dricker cherry flavored bourbon. B-Legeezy vet kanske egentligen att han blir spelad, men han kan ändå inte hålla sig, han utmanar Earl på en helt vanlig shot-tävling. Där står Droop-E redo med en flaska patron, så passande. Den som dricker sju järn först får börja i båset. Det blir lika. Medan B-Legit och E-40 promenerar runt mixerbordet in mot inspelningsbåset för att börja med röstövningarna och sedermera inspelningen ser Droop-E snabbt till att gömma undan all sprit. B-Legit mumlar iväg nån vers, Earl slumrar på nån pall. De känner sig klara och rör sig mot dörren för att hämta varsin wine-cooler i kylen. Men dörren är låst! Vad fan son jag måste få lite järn!! !! Inte förrens du gör om och gör rätt, inget jävla mummel där tio bars in pappa!! Ni kommer inte ut förrens jag har en hit. Droop-E är hip-hopens egen super-nanny och halva hans talang är förmågan att hantera familjen som har tjänat sitt leverbröd i 20 år på att göra rappsånger om alkoholbruk.

Turf Talk – Doe Boy (Ft E-40 & B-Legit)(Prod. Droop-E)(2008)

Nu häromdagen bara har Droop-E hursomhelst släppt ett gratis mixtape som jag tänkte att ni kanske vill höra. Det är dunder och bäst är ju sången där far och son får samarbeta, I’m Loaded. Produktion och rapp av gossen som länkar ihop framtiden med historien. Njut nu tokar.

Droop-E – BLVCK Diamond Life

1. BLVCK Diamond (Intro) ft. Matt Blaque and Laroo
2. Like a Tattoo
3. I’m Loaded ft. E-40
4. Cherish The Bay ft. Ya Boy and J. Valentine
5. High In The Sky (instrumental)
6. Sade Interview
7. Hungry ft. 1st Place and Work Dirty
8. Dreams

Kommentera

