Livewire-fokus: Stevie Joe

Alltså Lil Joe, jag hoppas det där inte är kola, Lil Joe har ett större kolaberg på skrivbordet än Tony Montana i slutscenen. Också, alltså, är det samma barn? Där bak med pappa-Joe och här med kolan?

Stevie Joe – Clockin ft. Willie Joe

Jag tänkte skriva att vi kommer hoppa rakt in i en karriär här. Eftersom det känns som att Stevie Joe varit med ett tag redan, men det var ju en ren förvillelse. Jag tror inte jag hörde honom första gången förens kanske början på förra året. Däremot är det rätt in i Livewire-familjens karriär. Rakt in utan genomgång, jag börjar inte ens med kungen J-Stalin. Jag har haft lite tankar om att göra en mega-post där jag presenterar en efter en av medlemmarna. Fast nu kom Stevie Joe och släppte sitt debutalbum häromveckan, det måste ju nämnas. Jag kan inte hålla mig. Istället för en mega-livewire-post tänkte jag nu att jag gör nån sorts Livewire fokus serie där en efter en av rapparna presenteras, eller deras musik är med åtminstone (Onda skriv nåt om J-Stalin om du vill!).

Jag kände inte alls Stevie Joe de första gångerna jag hörde honom, osoft röst helt enkelt. Två saker vann mig över, verklighetskänslan och hans förmåga att gå fett jävla hårt, att gasa som de själva säger. När jag sen såg att hans debutalbum kröns av ett omslag som innehåller;

1. en rappare,
2. en bebis,
3. ett par adidasblöjor,
4. en beeper,
5. en snygg bebisfrisyr,
6. En fake(?)tatuering av en Torshammare på barnet

ja, då var det avgjort. Det ångrar jag ju inte. Torshammaren som är tatuerad på bebisen känns lite obehaglig bara. Men se sen bilden under albumomslaget här nere, Hej då-bilden. Pappa Joe har samma häftiga temafrisyr som Lil Joe! Det är ändå ett steg extra, det är ju inte sällan till exempel pappor klär sig likadant som sina söner, men exakt samma frisyr, alltså. Det här är verklighet hoppas jag.

Albumomslaget:

Stevie Joe – Hit A Lick

Stevie Joe pratar rätt mycket om sin inblandning i försäljning och distribution av crack-kola, inte lika direkt på distribution som Messy Marv och Berner pratade om på sina skivor om båtfrakt och flygfrakt, utan mer lokalt. Hur är läget på gatan? Vad gör man när man växer upp i Oakland och är ett barn till en crackanvändare, sånt får vi reda på. 80’s Baby syftar lite till crack-baby tror jag. Många av Oaklands 80-talister hade inte en helt okay tid i sina mödrars magar, då mammorna knarkade loss rätt ordentligt, det var en epidemi. En av effekterna är att de är fulla av liv och ståhej, har svårt att koncentrera sig och inte passar in i skolsystemet och så vidare, därför hamnar de på gatan och börjar snart försörja sig på crack-kola försäljning. Så berättas det.

Jag tror fan ni kan gillar musiken.

Ovan ser ni videon av 80’s Baby remixen, med mängder och mängder av duktiga Bay-rappare, däribland Erk The Jerk och Smigg Dirtee.

4 thoughts on “Livewire-fokus: Stevie Joe

Kommentera

