Young Gully till minne av Oscar Grant III



Polisen som avfyrar skottet har senare förklarat att han trodde sig hålla i sin tazer, att skottet avlossades av misstag, då han ämnade ge Oscar Grant en elchock och inte en kula i ryggen.

Den allra första dagen 2009 sköt nån sorts kollektivtrafikpolis i San Francisco Oscar Grant III i ryggen, han låg på mage och var fasthållen. Jag ska inte prata så mycket om den här händelsen eller polisbrutaliteten i buktområdet, jag bor inte där och har ingen egentlig aning om hur det är. Anledningen till att jag tar upp det ändå, med de här hemska videorna här ovan, är att den unge Michael Watkins a.k.a. Young Gully från östra Oakland har i dagarna släppt en skiva till minne av Oscar Grant III. Den är tillgänglig för gratis nedladdning, så jag förser internet med ännu en nedladdningslänk här nedan. Eftersom det är bra musik och eftersom det är ett berörande ämne.

Young Gully – Grant Station (Ft Young D)

Vanligtvis berörs jag inte nämnvärt av de referenser till verkliga lokala händelser som musikkonsumenter, kanske rapplyssnare i synnerhet, stöter på i musiken. Kanske är det som skiljde den här gången från många andra är att det helt enkelt handlar om en händelse jag känner till, jag såg videon samma dag den släpptes. Jag såg länkar till videon runt omkring hela internet, facebook, väldans massa musikbloggar, twitter, det landade en svensk papperstidning i brevlådan som hade med en artikel om dödsskjutningen. Kanske är det att jag på nyårsdagen 2009 precis som Oscar Grant var 22 år, han var drygt två månader yngre än jag. Kanske har jag påverkats efter att ha hört en del hyllningsmusik tillägnad Oscar Grant som spelats in sedan han gick bort.

Mistah F.A.B. – My Life (Oscar Grant Tribute) f. Jennifer Johns & Codany Holiday

Ap. 9 – Oscar Grant Tribute

Beeda Weeda – Fuck The Police (Oscar Grant Tribute)(Ft J-Stalin & JR)

Jag minns inte riktigt, men jag tror det var dagen efter Mistah F.A.B. (som jag då än följde på twitter) spelade in och släppte en sång om händelsen. Det kan vara att sången ni hör ovan här är en annan Mistah F.A.B.-hyllningslåt till Oscar Grant, men det var den jag hittade på datorn. The Mob Figaz ledaren Ap.9’s bidrag kom några månader senare, och ett litet tag efter det hörde vi Beeda Weeda och J-Stalin släppa sin Oscar Grant tribute.

Young Gully dök upp på min radar när han någon gång förra året fick släppa sin alldeles egna Tonite Show med DJ Fresh. I min mening är DJ Fresh blandbandserie tillsammans med banden the Demoliton Men släpper ett nedrans bra kvalitetsgaranti. Släpper DJ Fresh ett Tonite Show band med en artist som man tidigare inte känner till har man en viss aning om att det är bra. Jävlar vad jag blev imponerad. Sen dess har Young Gully släppt två-tre skivor till, alla var brinnande heta, som brinnande bensin. Apropå det så har även Young Gully gjort en sång om bensin, eller gas som det heter i buktområdet.

Young Gully – The Definition of Gas (Prod. DJ Fresh)

Tyvärr handlar den inte om den kemiska (fysiska/bilologiska? asså jag kan inte sånt här) definitionen av bensin. Jag nöjer mig ändå med att det är en dundersång. Riktigt så låter inte den mer allvarsamma The Grant Station Project skivan. Men efter att ha tittat på videorna på dödsskjutningen längst upp i posten här är det snarare en skiva om polisvåld än en skiva om bensin jag vill höra. Om ni känner likadant finns det en nedladdningslänk under bilden på albumomslaget nedan här.

Young Gully – The Grant Station Project
1. Intro
2. Grant Station ft. Young D
3. Stereo Type
4. Heaven And Hell ft. Young D
5. By Any Means
6. Here I Am
7. Black Killa
8. What If ft. Roach Gigz
9. Peace
10. Letter 2 Grant

One thought on “Young Gully till minne av Oscar Grant III

Kommentera

