Livewire-fokus: Lil Rue


Om ni inte hört Lil Rue förut, så har ni nu chansen att skapa er en bild av honom på samma sätt som jag gjorde det först. Jag hade sett hans namn på lite Livewire skivor. Hört honom rappa säkerligen, men det är ju alltid svårt att särskilja rappare som är nya för ens bekantskap på sånger där fem sex herrar ställer upp och spottar skit. Men så dök den här videon här nedan upp nån gång i våras. Jag hade lärt känna andra Livewire-herrar som J-Stalin, Philthy Rich och Shady Nate och började nästan tvivla på att det kunde finnas fler bra jävlar i samma gäng. Jag menar alla kan ju inte va bra rappare, några måste ju va med för att de är bra hypemen på konserter och sånt. Men fan, mitt motstånd smulades helt sönder som drömmar av en väckarklocka.

Lil Rue, som jag har för mig kallas Lil Ruger ibland (först trodde jag att han kallades Lil Rutger, nu verkar det som att det tyvärr var nånting jag hade fått för mig bara). Ja han är från Ice City a.k.a. North Oakland hursomhelst. Han är kanske 20-21 och har hängt med Livewire i typ två år nu, vilket är ungefär lika länge som jag har lyssnat på Livewire om jag räknar rätt. Innan dess rappade han i hooden med kamraterna HD (även i Livewire) och J-Hen a.k.a. Hen Sippa i gruppen Bearfaced Gang.

Bearfaced Gang – Bottle After Bottle

Bearfaced Gang – 100’s N 50’s

Jag hoppas verkligen att Bearfaced Gang inte lägger ner sin verksamhet nu, och satsar för mycket på soloskiten, det är ett för jävla bra namn och de låter bra tillsammans, tänk er musikvideor där de rånar banker i björnmasker, ett albumomslag där Hen Sippa sippar på lite Hennesy, ja möjligheterna. Och möjligheterna för den andra gruppkonstellationen Lil Rue brukar dyka upp i, Murdah Fa Hire tillsammans med token Lil Blood och HD. Jag tror att det som avgör vilken grupp herrarna fokuserar på beror delvis på vad de presterar i studion, men också till stor del beroende på vilka av dem som för tillfället vandrar Kaliforniens gator fritt och vem som bara ser solen från Santa Ritas rastgård. Nu kom Lil Blood ut ur finkan i somras till exempel, så då kanske vi kan tänka oss få höra mer från Murdah Fa Hire.

Murdah Fa Hire – Never Leave The House With Out My Hammer

Snart släpper han ett nytt album som han antagligen hoppas blir väl mottaget, så att han kanske befäster sin plats i Livewire och tjänar ihop en slant. Kanske nog så att han slipper hålla på med olagligheter i framtiden. Jag vet inte om han tänkt byta stil helt och hållet, men jag blev ändå mäkta förvånad när han släppte den här musikvideon som verkar handlar om skateboard-åkning, bara härom veckan. Videon är inte inspelad i något Oakland-hood, som de flesta andra Livewire-videos, utan i Hollywood tror jag. Skateboarding i Hollywood, värsta Ya Boy stilen. Som om det var 2006 typ. Ja, det är en rätt bra sång hursomhelst. Jag tror nog inte Lil Rue helt släppt gangster-rappen, men det är intressant att en Livewire-artist i huvudtaget taget ett steg närmare den sortens rapp, kanske är det ett försök att nå en bredare publik. Kanske tycker Lil Rue verkligen verkligen om att åka skateboard i Hollywood. Kanske är det att han har samma manager som NHT Boyz, som ju gjort resan tvärtom, från pojkrums-tonårs-based till rätt hård Oakland-rapp. Så länge han spelar in låtar som den här avslutande tonen här under spelar det ju ingen roll.

Lil Rue – Stay Fully Loaded

2 thoughts on “Livewire-fokus: Lil Rue

Kommentera

