Mitt mellannamn är Mannen.

Andre Nickatina & The Jacka – My Middle Name Is Crime

Fan jag hade nästan glömt att jag började skriva det här för två veckor sen typ, jag avbröt för att jag kände att jag ville introducera Andre Nickatina med det här inlägget först: Smoke Dope And Rap. Men det har ni ju läst vid det här laget, det var ju flera dagar sen. Jag tänkte att om ni hört hur jävla speciell och bra Andre Nickatina är så kan ni kanske greppa hur speciellt det är för mig när han nu beslutat sig för att göra en skiva tillsammans med rapp-stjärnan och The Mob Figaz omslagspojekn The Jacka. Skivan kommer heta My Middle Name Is Crime och jag tror det kommer bjudas på nån sorts melankolisk mob-music gangster rapp.

Om man tänker sig att deras mellannamn var Crime, det antyder ju det, då låter det rätt okay med ”Andre Crime Nickatina”, men det är ju Jack som stjäl showen med ”The Crime Jacka”. Det låter som att han ”jacks crime”, alltså snor från kriminella. Jag vet inte, det kanske är illa sett på bland gangsters med thug-2-thug-brott, men jag tycker det verkar rätt hårt. Vanligast, lättast och således töntigast och dessutom minst etiskt är väl thug-2-civilian-brott, medan thug-2-corporate-brott snarast kan ses som berättigat. Jävla företag alltså, de har för mycket makt. Jag tror att det som är allra högst rankat bland gangsters är ändå thug-2-police-brott eller thug-2-snitch-brott, men det är nog inte så vanligt. Jag vet inte.

I alla fall, det här är alltså en video här ovan där rapparen Husalah intervjuar sin kompis rapparen The Jacka. Det är lite mer av stämningen  konversation-emellan-två-barndomsvänner än en intervju egentligen. Men det gör inget, det blir bara lite festligt med en glad Husalah. Vi får reda lite grann om hur The Jacka träffade Dre Dog a.k.a. Andre Nickatina första gången för massa år sen i Seattle. Det var visst innan Dre Dog hade bytt rapp-namn till Andre Nickatina. Sången ovan är inte den första Andre och Jack har gjort tillsammans, men det är den första singeln från deras kommande gemensamma album, som vi ju får reda på i videon här ovan släpps mot slutet av året.

Här är en fantastisk video från The Jackas fjolårsbedrift Tear Gas, som ju faktiskt promotades en del runt om hela USA och fick skitjävla bra recensioner överallt. Skivan var så uppskattad  eftersom den var efterlängtad, tog flera år från att det började viskas Tear Gas inann den kom och så där. Men framförallt var den uppskattad eftersom det var rent kvalitetsmässigt och alltså musikmässigt en topp 5 skiva under hela 2009. Oavsett genre. Det uppskattade folk verkligen, glatt förvånat och så, vilken skräll sa folk, en rappare från västkusten som gör bra musik. Och i videon här gör Andre Nickatina ett sällsynt framträdande.

Tycker ni att de låter bra tillsammans, Andre och Jack, och börjar bli lite peppade på att höra deras samarbetsalbum så tänkte jag att ni kan få lyssna på lite andra sånger de gjort tillsammans under åren.

The Jacka – Glamorous Lifestyle Ft. Andre Nickatina (2009)

Andre Nickatina – Zestways Coke Remix (Feat. The Jacka And Husalah) (2007)

The Jacka & Andre Nickatina – Girls Say #3 (2006)

Och så monstersången, som trots en Ap.9 refräng är ett lite av en modern klassiker och ytterligare ett exempel på hur talangfull Husalah är.

Husalah, The Jacka, Ap.9, Andre Nickatina & Cognito – My 15th Birthday (2006)

One thought on “Mitt mellannamn är Mannen.

  1. Pingback: En rörlig video med Andre Nickatina. | Bayonnaise

Kommentera

