Ronald Dregon

Andre Hicks a.k.a. Mac Dre (July 5, 1970 – November 1, 2004)

Det är ju för jävla tokigt hur lite Mac Dre vi har lagt upp här egentligen. Kanske tänker vi att ni har hört det redan. För mig är det som jag kan tänka mig att det är för er om nån skulle starta en rapp-blogg och posta typ en singel från Illmatic, eller en pop-blogg där man lägger upp en Morressy-låt, eller en reaggae-blogg där folk lägger upp Bob Marley, eller en techno-blogg där nån lägger Eric Prytz, elller en raggarbil-blogg där man lägger upp Blue Hawaii, eller en hårdrock-blogg där man lägger upp en Kiss-singel, eller en dansbands-blogg (finns det såna?) där nån lägger upp Arvingarna, eller en studentflaks-musik-blogg där nån lägger upp den där YMCA-låten. Det kändes skumt att tipsa om något så självklart som alla känner till, och sen tänker jag att jag har ju helt tappat konceptet om vad som är känt och okänt. Mac Dre är ju en riktig doldis för folk som kan svenska. En gång på P3 Hipp-Hopp spelade de en låt med Zion I som gästade Mac Dre och de hade inte koll på Mac Dre. Alltså. I samma avsnitt trodde de att Baby Boy Da Prince var från San Diego, men det är det nog nästan bara jag som tycker är lustigt.

Idag var det hursomhelst sex år sedan Mac Dre blev skjuten av en okänd gärningsman i Kansas City, Kansas. Av den anledningen har jag spelat tre Mac Dre-låtar idag. Jag har haft skit för mig (umgåtts framför teve) annars hade jag spelat minst tre album okay. Jag såg till att spela en låt från varje Mac Dre-epok. Pre jail-epoken, hans post jail-epok och thizz/hyphy-epoken. Han hamnade i finkan 1992 och fem år framåt, dömd för conspiracy to commit bank robbery, historien täljer att gangster-/kompisgänget Romper Room Gang rånade en del banker och pizzerior runt om i Kalifornien. Rapparna J-Diggs och Coolio Da Unda Dogg var med som rånare, men Mac Dre påstås bara ha hängt med gänget. Fast Mac Dre rappade lite om rånen, antagligen sponsrade rånpengarna en del av musikverksamheten. Mac Dre hånade åklagaren vid namn i en sång eftersom de så gärna ville sätta dit honom men inte lyckades, tills de lyckades då. Ni kan se allt om det i den här dokumentären som sändes förra året på BET.

De blir nog historia för idag. Det jag ville nämna var egentligen mest nånting för att förklara det där med epoker. Det brukar säga att det där femåriga fängelsestraffet är avgränsningen mellan den första- och mellanepoken. Visserligen spelade Mac Dre in en del verser via telefon från finkan, men givetvis var han inte lika aktiv i sitt musikmakande som han var när han vandrade Vallejos gator som en fri man. Gränsen mellan den andra och den sista epoken är lite mer diffus, för mig i alla fall. Men jag tror den stora och avgörande skillnaden i herrens liv var upptäckten av det som de i buktområdet kallade thizz, att äta så kallade ecstasy-tabletter för att kunna dansa och festa hela natten. Nu gjorde Mac Dre thizz och hyphy musik, och vilken musik var det inte. Ni får höra en sång från var epok, den översta är från EPn California Livin’ från 1991, den andra är från 1998 års skiva Stupid Doo Doo Dumb, och den sista låten är från skivan Thizzelle Washington, från 2002. Det var de här tre sångerna jag såg till att lyssna på den första november.

Mac Dre – California Livin (1991)

Mac Dre – Lifes A Bitch (1998)

Mac Dre – Thizzelle Dance (Ft Chuck Beez) (2002)

Kommentera

