Djävulens avskum

Devilz Rejectz – Death 2 My Enemies (Ft Lil Rue & Husalah)

Det här är jävligt jävla skitbra. Jag har stora problem med att välja vilka sånger jag ska dela med mig av. Av 21 är åtminstone 15 aktuella för att kalla skivans bästa sång. Det är alltså 15 sånger som alla flyger direkt in på listan över 50 bästa sånger i år. Om jag någonsin skulle göra en sån lista så klart. Jag har så svårt för att lista saker, jag har till exempel skitmånga olika favoritartister, min topp fem lista består av 25-30 rappare. The Jacka är en av dem, det är inte Ohio-rapparen Ampichino. Men va fan. Han har förmågan som tusen andra rappare saknar, han kan göra jämna och fantastiska album, gång på gång. Han vet att han aldrig kommer bli uppskattad som en känd och stor artist, istället så han fortsätter vråla in knarklangar-anthems i studion och sätta ihop sångerna så de blir sjukt bra album som han säljer själv.

Devilz Rejectz – Hustle In The Rain (Ft T-Nutty & Husalah)

The Mob Figaz – Hustle In The Rain (1999)

Som ni ser här ovan har The Jacka varit med på minst två sånger som heter Hustle In The Rain. Den lite äldre är från The Mob Figaz debut-skivan som de släppte med hjälp av C-Bo på 90-talet, det var samma årtionde som som internet blev känt förresten, och tur är väl det. Jag räknade på åren och händelserna häromdagen, det visar sig att jag för ungefär exakt åtta år sen trodde att min mailadress började med www. Det är sant. Jag kommer ihåg det, jag skulle ge min mail till en kompis som jag spelade fotboll med, vi hade varit på Seychellerna och spelat fotboll och nu skulle maila av nån anledning, han ba ”börjar din e-post adress verkligen på www, det gör de ju aldrig?” ”hehehe” svarade jag.

Ampichino från Akron, OH. Med en blåtröja och en burk.

Devilz Rejectz – Break M Off (Feat. Fed-X, Chino Nino & Luchiono)(2007)

Det här är som ni ser den andra skivan Ampichino och The Jacka släpper som Devilz Rejectz, den första kom för tre år sedan och var även den fantastisk. Jag missade den när den kom och hörde den först i februari i år tyvärr. Till skillnad från den nya skivan är den äldre gästad av en hel del folk som jag inte känner till alls, kanske är de också från Akron i Ohio. Vad har hänt här egentligen? Hur kommer det sig att en rappare från Ohio spelar inte så jäkla mycket musik med bay herrar? Det är inte ens en The Regime kontakt. Vad är det som har drivit Ohio-rappare ifrån sin egen kust till helt andra delen av kontinenten? Jag tror att det kan ha att göra med Sick Wid It Records och Rap-A-Lot Records marknadsföring på 90-talet. Det sägs nämligen att Rap-A-Lot ända sedan början på 90-talet marknadsfört sig via direkt så kallade svarta kanaler, inte via teve och radio för att få den vita medelklassen att köpa skivorna. Jag vet ju inte helt hur det gått till, fråga J-Prince, men kanske genom att turnerar runt mycket, genom att hålla sig med annonser i tidningar som Murder Dog. Det är till exempel allmänt känt att Oakland-rapparen Yukmouth är skitpopulär bland gatufolk i Philadelphia. Kanske har de satt ett frö av Bay Area-rapp kärlek även i Ohio? Är det därför Ampichino och hans kompisar spelar in så mycket musik i buktområdet?

The Jacka chillar med Cellski i bakgrunden.

De här två Devilz Rejectz skivorna är hursomhelst mer eller mindre definitionen av Mob Music, det är så jag skulle förklara det hursomhelst. Jag skulle sätta på Mob Trial III, Blow II och Devilz Rejectz I och II. Koppla av till den här skiten. Det här är riktig flygplansmusik, det här är glidflygplansmusik. Det här är melankoliskt och hårt. Ge det här en chans. Bara det att det är den senaste skivan sen kanske nån av Mob Trial-skivorna som alla medlemmar ur The Mob Figaz är samlade på samma officiella album.

Devilz Rejectz – Convo

Devilz Rejectz – 911

One thought on “Djävulens avskum

Kommentera

