Rappin 4-Tay’s dotter eller son?

B.I.G (Bitch I Go) – Supa Sco Biz (2010?)

Jag blir egentligen rätt trött när jag tänker på att Lil 4-Tay kanske är min bästa kvinnliga rappare från buktområdet. Dels eftersom hon ju inte är fantastiskt bra egentligen, och även på att hon släpper så jävla lite musik. Till och med det som släppts i år verkar egentligen vara några år gammalt. Då är hon ändå typ 21, hon borde väl kunna slänga ut nåt bootleg-mixtape per år i alla fall. Sången här ovan är den enda jag har som ändå kanske är från i år, men man vet aldrig då jag hittade den på ett compilation album.

Rappin 4-Tay – Me & My Daughter (Ft Jazzy a.k.a. Lil 4-Tay)(2003)

B.I.G. (Bitch I Go) – Quit Playin Ft. Rappin 4-Tay (2008)

En annan ganska intressant sak med Lil 4-Tay, jag är rätt säker på att Lil 4-Tay är Rappin 4-Tay’s dotter. Men det har diskuterats. Ingen påstår att farbror Rappin 4-Tay inte är Lil 4-Tay’s far. Men Tay framstår på många sätt som en herre, och det har ordats fram och tillbaks om vilket kön Tay egentligen har. När B.I.G. dök upp för några år sen (kan läsas om och lyssnas på här) var uppgifterna om att Lil 4-Tay var dotter till en Frisco-legend en del av anledningen till att jag gav dem en lyssning i huvudtaget. När ena halvan av B.I.G., Roach Gigz, började bli populär pratades B.I.G. plötsligt om som en goss-duo. De tolkade Tay’s textrader där hon kallar sig ”a money type of guy” och rappar om att jaga Playboy Bunnys som att hon var en helt vanlig heterosexuell gossrappare som ville ligga med white gurls, och uppmärksammade att ingen i musiken eller runt om pratar om Lil 4-Tay som en kvinnlig rappare. Samtidigt berättas som det ju om att hon är Rappin 4-Tay’s dotter. Jag tänker på vad jag hört om San Francisco, att det är världens gay-huvudstad och så vidare. Kanske skiter folk fullständigt i att Lil 4-Tay är en tjej som vill ligga med bimbo-tjejer, de vill kanske också ligga med bimbo-tjejer och tycker om att lyssna på rapp om det. Kanske att till och med musikbranschen i Frisco är genusmedveten, de tuffa rapparna som representerar mördarna och bovarna vet att biologiskt kön och genus inte är samma sak alltid. Nu kan jag ha sagt nåt fel här, jag har ofta delvis fel.

B.I.G. (Bitch I Go) – M.A.N.G.O.

Sången M.A.N.G.O. ovan är från From Another EP, en samling till stor del tidigare osläppta sånger som Roach Gigz och Lil 4-Tay spelade in som B.I.G. åren 2007-08. Skivan är tillgänglig för gratis nedladdning till exempel här. Jag har inte lyckats finna något Lil 4-Tay solomaterial någonstans, och det verkar inte heller som att hon och Roach Gigz spelar in musik tillsammans numera. Jag tycker det är hemskt tråkigt, även om jag uppskattar riktningen Roach Gigz karriär har tagit så hade det varit kul att höra mer fortsatt samarbete. Förhoppningsvis har vi inte hört det sista av Lil 4-Tay, kanske framförallt med tanke på den totala bristen på bra kvinnliga rappare i buktområdet. Den största (Suga-T) har slutat och hon (Marvaless) som fortsätter rappar och hörs en del än är tyvärr urusel. Jag hoppas att till exempel J-Stalin lyssnar på sångerna här nedan, med några av Lil 4-Tay’s mest minnesvärda verser, och signar henne till Livewire.

B.I.G. (Bitch I Go) – Beanie On

B.I.G. (Bitch I Go) – Smackin

6 thoughts on “Rappin 4-Tay’s dotter eller son?

  1. Shit visste inte att Rappin 4 Tay hade en dotter, Me & My Daughter var riktigt tung, en av dom bästa fader dotter låtarna jag hört, kanske den enda i rap världen?
    Bitch i go låtarna var ju inte helt fel heller, skall tankas.
    Hehe hon/han känns dock lika svår att köns bestämma som V-Slash i hypnotize minds campet eller Bloody mary från Bloods & Crips (innan man såg henne i Piru luv videon).
    När jag tänker efter så påminner Lil 4 tay lite om Snoop från The Wire.

  2. Förresten diggar du inte Marvaless gamla prylar? Gillar hennes EP Just Marvaless.
    Samt denna klassikern

    Har dock inte hört något bra från henne på typ 12 år.

    • Jag har aldrig lyssnat på Marvaless gamla skit helt ärligt, har förstått att det är fett, men har bara hört enstaka låtar. Hon har med en låt på ”DJ Fresh The Album 2011” som kom nyss, underbart beat men jag venne hon låter inte så fresh nuförtiden…
      Det är lite det som är poängen, förr fanns Suga T, Marvaless, Consious Daughters som hängde med Paris. Mycket tung jävla rapp av kvinnor. Vem finns i bay nu? Jessica Rabbit har släppt typ två låtar? Kreayshawn är ju inte seriös. Det var med nån tjej på Philthy Rich senaste men det är hennes ända låt på vax?
      Where they at?

      Väldigt sant att Lil 4 Tay påminner om Snoop btw! Även lite om Snoop Dogg..

  3. Nä det e sant var länge sen man hörde något bra, vet inte var dom har tagit vägen, iofs dåligt med kvinnliga rappare överhuvudtaget. Dom här låtarna var dock det bästa jag hört från någon brud på länge, får hoppas att lil 4 tay plockar upp micken igen.
    Förresten Pinky är väl från Oakland?=)

Kommentera

