Livewire-fokus: Philthy Rich

Philthy Rich tvår sin händer.

Philthy Rich – Neighborhood Supastar Feat. Stevie Joe & Lil Blood (2009)

Philthy Rich – Funk Or Die (2009)

Jag började lyssna på Philthy Rich samtidigt som jag började lyssna på hela jävla Livewire, mellan ett och tre år sen typ. J-Stalin och Beeda Weeda var jag inne på lite innan, men inte riktigt. Nån gång under 2009 kanske det var, helt plötsligt. Jag vet inte om det var Livewire som blev överjävligt bra då eller om det var jag som upptäckte dem. Det verkar ju jättemycket troligare att det var det senare, men man vet aldrig! Jag tyckte ju att J-Stalin och Beeda Weeda verkade några unga hyphy-snubbar, lite som Mistah F.A.B. när han springer runt och är helt irriterande ibland och bra ibland. Helvete att jag inte bara började skriva om de största snubbarna i Livewire först, Stalin, Beeda Weeda, Philthy och Shady Nate. Jag hinner alltså inte. Ja vad fan här presenterar jag Philthy Rich i alla fall.

Den unge herren satt i finkan ett drygt år och kom inte ut förens i våras tror jag, ändå lyckades han släppta tre skivor under tiden han satt inne. Jag tror att han helt enkelt spelade in skitmycket musik 08-09 innan han åkte in. På så sätt är Livewire schyssta mot sina artister, när han kom ut som en nybliven fri man hade han antagligen mer lagliga pengar en han någonsin haft förut. Åker du in så ser vi till så att du har en inkomst ändå genom att vi gör album av dina låtar och säljer dem till folket, Livewire alltså.

Det här är antingen en arrangerad bild eller ett snapshot. Jag vet inte? Jag kan tänka mig att man inte ens kan få till den där vinkeln från den där pieren, med utsikt över bron över till San Francisco. Eller vad vet jag.

Philthy Rich – Fresh Out (Ft Lil Blood)(2009)

Direkt när han kom ut släppte han den här sången, som jag minns det tog det bara ett jättelitet tag innan han släppte sången Fresh Out, som handlade om att han var färsk i friheten, och ändå på en gång inte hade några problem med att begå en del brott på gatuhörnen, så att han kunde tjäna lite pengar. Vad fan! Han hade ju släppt massa album när han var ute. Nu får han ta det lugnt tycker jag, speciellt eftersom han pratar om hur han alltid missar sina barns födelsedagar när han åker in i finkan gång på gång. Kanske har han inte fått några pengar av Livewire för de där albumen ändå.

Philthy Rich är från Oakland, precis som resten av Livewire. Han har en jävligt direkt och  enkel, ofta lite skrikig rappstil, som ni hör. Kanske inte det bredaste registret och kanske inte en rappare man skulle kalla briljant rent kreativt och musikmässigt. Men det jag verkligen gillar är just det, hans enkelhet som ett massivt energiknippe på mikrofonen. Han har lärt sig att framåt hårt och snabbt och självsäkert är det framgångsrika sättet att bedriva människoliv. Han pratar en del om vad han har lärt sig gällande hur man ska bedriva människoliv, Funk Or Die, gå hårt eller gå hem! Det är så man måste hålla på om man vill bli knarklangare i Oakland, och även rappare verkar det som. Nån gång i januari kommer hans nästa skiva, Trip’n 4 Life, som släpps det festliga datumet 11/11-11. Ett bra datum att släppa sin skiva om man vill vara etta i livet!

Skivan uppges handla om vapen och krigsföring. Men den enda sången som har läckt är nån sorts for-the-ladies sång som är rätt dålig, med Livewire-sångaren Lil Kev. Den tänker jag inte lägga upp här. Istället avslutar jag med en hel drös av Philthy Rich gangster rapp sånger från i år som jag verkligen tycker om.

Philthy Rich – Wrong Niggas (feat. Stevie Joe, Lil Blood & Shawnny Boo)

Philthy Rich – Gas Dat Nigga (feat. Prince Lefty & Reese Da Fly Guy)

Philthy Rich – Main Bitch (feat. Dolla Bill & LR)

Philthy Rich – Feelin Like Pac ft. E-40 & 2Pac

Obs att detta alltså är andra gången på det här dygnet som jag lägger upp en sång det står ‘Ft 2pac’ på men som egentligen bara är en sampling där Pac snackar lite. Om det inte varit tydligt förresten så är det här alltså en del av min genomgång av Livewire Records alla artister. Jag gillar otroligt nog varenda en, lite grann i alla fall, vissa mer en andra så klart. Det gör ni antagligen inte, men några av dem kanske. En halvvägsrapport hursomhelst, nedan är de herrar jag eller Onda har skrivit om hitintills:

Philthy Rich
Stevie Joe
Lil Rue
J-Stalin

Det var ju inte så många, när man tänker på alla jag hade tänkt att bayonnaise skulle  ägna en post åt:

Beeda Weeda
Lil Blood
Shady Nate
Jay Jonah
Mayback
Ruben Stunner
Ronald Mack
HD

Kommentera

