Livewire-fokus: HD

Ungefär 1:30 in i klippet börjar en fantastisk sång.

Boom bap rapp-älskaren HD från Ice City a.k.a. Norra Oakland är en av de mer anonyma medlemmarna i super-gänget Livewire. De av hans mixtape jag hört, Extortion Muzic Vol. 1 & 2, består delvis av typisk Livewire-maffia-musik a la DJ Fresh och delvis omgjorda gamla östkustfavoriter. Nån låt som jag känner igen att Brooklyn-rapparen Jay-Z har sjungit på förut, en annan sång är en omgörning av Brooklyn-rapparen Notorious B.I.G.s hitsång Get Money, och ett beat är från filmen 8 Mile, ytterligare en sång heter Real Hip-Hop. Nånting man hade kunnat tänka sig att typ bay-rapparna Zion-I eller Rasco hade kunnat hitta på att döpa en sång till, men nu är det alltså gangster-rapparen HD som valt att visa var han står. Man skulle kunna tro att det är bulgar eller nån annan konstig människa som upptäckt hip-hop genom begagnade cd-skivor han hittat på en tipp i en låda med blandat skräp från min brors pojkrum, som stått tomt sedan 2003. Hade dessa östkust-toner spelats upp helt sådär från mitt itunes-bibliotek hade jag trott att det var typ Grand Daddy I.U., Grap Luva eller Access Immortal eller nån annan anonym New York-rappare som jag lyssnat på i perioder men inte känner igen rösten på. Det här låter toppen kanske ni tycker? Jag vet inte. I teorin har jag inget emot det.

Vad står HD för? Jag tänker Harley Davidson och då tänker jag på frisörsalongen Hårley Davidsson. Men kanske att det står för High Definition eller nåt annat.

Varför skriver jag då om det? Jag skriver ju bara om musik jag gillar. Och några av HDs sånger är skitbra. Sen när bryr sig nån om en artist gör lite jobbig musik så länge den gör lite bra musik. Sen alltid, men ändå. Det som är bra det är bra, det ska vi inte glömma, även om en artist namn inte är en kvalitetsgarant av rang som Solna Korv (Signelinho, 2008). HD gör sig måhända bäst som en del av grupperna The Bearfaced Gang (bland annat tema-musik om att bära björnmasker, kanske kanske inte har det något att göra med homosex-rörelsen där män verkligen uppskattar andra män som ser ut lite som björnar, håriga och dana, och kallar dessa män för ”Bears”, kanske att de har sex på parkeringsplatser, Ice City-rapparna säger inte ”no homo” så ofta så man vet inte) med Livewire– och Ice City-kompisarna Lil Rue och Hen Sippa och gruppen Murdah Fa Hire med Lil Rue och Lil Blood, eller i olika samarbeten med andra Livewire-kompisar.

I den här posten stöter ni på två musikvideor. Den första som är i toppen av sidan rappar Lil Rue och HD om det jag förmodar är en bortgången kamrat, Boont, över ett sjujävla beat. Och i videon här ovan rappar Lil Blood och HD om lite allt möjligt. De två sångerna finns att ladda hem som mp3 och dessutom går det att lyssna på ännu en bra HD-sång, allt här nedan.

HD – Boonts Day (Feat. Lil Rue)

HD – The 4th Quarter (Feat. Lil Blood)

HD – 40 Glock Usa (Feat. Philthy Rich, Lil Rue, Gamble)

Kommentera

