We aint ever break bread, cause yous a nerd

Första gången jag stötte på Sky Balla var när jag såg den här videon för några år sedan.

Sky Balla – I Got Money (Ft Ya Boy)(2008)

Sky Balla är liksom mer av gangster rapp än andra gangster-rappare. Visst, han är inte den enda som samplar filmen Scarface gång på gång (verkligen inte den enda). Han är inte den enda som har rappat över melodier från filmen Scarface. Han är inte den enda som rappar om knarkhandel. Men han känns ändå mer liksom. Han är en hypeman, han pratar som en tok. Snabbt och oförståeligt. Han pratar om sig själv kanske (it’s the young san francisco giant baby), ganska ospecifierat om vad han sysslar med för tillfället (I’m ballin chillin with dipset baby).

Den här videon är inte så speciell, alltså inget ni får ute så mycket av att kolla på, mer än för att se hur Sky Balla före alla andra rappare skrev ner sin lines lite slappt på sin Blackberry, fuck a pen and paper/I’m not a rapper. Han var urfiguren för I’m Not A Rapper-inställningen som var populär från Dipset bland annat. Sången i videon är densamma som sången här nedan.

Han var mitt första möte, och fortfarande starkaste möte, med ekonomi-rapp. (en form av transport-trap-rapp) Han gangster rappar om mord och sånt som andra gangster rappare, men han gangster-rappar också en hel del om ekonomiaspekten med knarkförsäljning. En sång om distribution. En sång om lagerhållning. En sång om hans status som affärsman (han uppger att han har status: Pamp och/eller Magnat). En sång om hans uppväxt och framfart som affärsentreprenör, lite som Ingvar Kamprads bok om IKEA och hur han bildade IKEA i Småland, fast Sky Balla blev en kolamagnat som eftersänder paket med kolla direkt från Kuba. En sång uppfyller nästan alla krav för att vara en reklamsång:

1. Den handlar om exakt var man ska kontakta Sky Balla om man vill ha en billig affär, i hans områdes kyrka
2. Turf Talk som gästar tillägger att de är områdets apotek, så de anger vad för sorts varor de säljer
3. Hur de är bättre än konkurrensen, för de stoppar upp biljardköer i rumpan på konkurrenter som är besvärliga.

När jag lärde känna rapparen Sky Balla blev jag seriöst förundrad över hur jävla bra det var. Det var våren 2008 och han hade precis släppt sin andra skiva, Tycoon Status (med gästuppträdanden från Dipsets Hell Rell, U.S.D.A.s Slick Pulla och buktgiganger som E-40 och San Quinn). Jag läste nån kort intervju, han hade lite problem med lagmakten. Men han pratade vitt och brett om att han hade så jävla bra advokater, det skulle inte vara några problem. Kanske att han tillade att han hade samma advokat som fick Messy Marv undan billigt när Mess hade blivit påkommen med oregistrerade skjutvapen i sin ägo. Jag lyssnade på skivan gång på gång. Strax innan sommaren spreds nyheten på internet, han sitter inlåst i Orange County, med anklagelser mot sig som antagligen kommer att få honom dömd till livstid i finkan. Jaha, det var den karriären. Det var den framgången. Han sitter inne än så vitt jag vet. Det enda jag hört från honom sen dess var det här gästspelet på The Jackas kritikerälskade album Tear Gas från 2009:

The Jacka – Just A Celebrirty (Ft Sky Balla)(2009)

Lite sånger från Tycoon Status, det var fan inte lätt att välja. Nästan allt är dunder. Ändå innehåller den här posten typ sex låtar för mycket, men skitsamma lyssna gärna på nåt i alla fall.

Sky Balla – For The Streets (2008)

Sky Balla – Mobbin All Day (Ft E-40 & San Quinn)(2008)

Sky Balla – Hit Me On My Cheap (Ft Turf Talk)(2008)

Mot slutet av 2008 kallade hejsimon Sky Ballas skiva Tycoon Status för en av det årets bästa skivor, jag höll med.

Jag känner ju inte snubben så jag tycker mest det är synd att han inte kan spela in mer musik. Han hade något på gång. Han hade uppenbarligen mycket pengar att spendera på sin karriär. När 2008 var slut gjorde jag en halvhjärtad årsbästalista på WYDU där jag glömde Sky Balla, kanske topp 1000 värsta tabbar i mitt liv. Han förtjänade en chans, så jag skrev om honom på något annat ställe. Jag kallade honom Bay Areas Young Jeezy. Det vidhåller jag. Han är även Bay Areas Jim Jones. Sedan dess har jag nämligen lyssnat flertalet gånger på Sky Ballas debutalbum Mobb Report. Om det inte var osannlikt nog att han hade med Hell Rell och Slick Pulla på en sånger 2008, så visade det sig här att han hade en hel skiva full med märkliga samarbeten. Sky Balla håller stilen bredvid, Juelz Santana, Jim Jones, Stack Bundles, Capone & N.O.R.E och The Game, med fler. En jävla bit sen han som sjuttonåring debuterade i San Francisco-gruppen The Gamblaz.

The Gamblaz – The Showdown (2001)

Jag rekommenderar starkt att ni lyssnar på Sky Ballas båda soloskivor, Mobb Report är hejdundrans jävla rappskiva helt enkelt, och Tycoon Status var en topp 10 skiva för hela 2008 alla jävla genres. Tyckte ni om Young Jeezy? Tyckte ni om Dipset? Det här är det fast som buktområdets speciella mob music. Båda skivorna verkar helt sakna fenomenet inringda verser eller mailade verser. De rappar fan i mun på varandra ibland. De har blivit höga och fulla tillsammans och spelat in rappmusik, det är jävlar i mig som det ska vara.

Sky Balla – Real Talk (Ft Juelz Santan & Jim Jones)(2004)

Sky Balla – Flashy Niggaz (Ft Stack Bundles)(2004)

Sky Balla – What You Need (Ft Capone)(2004)

Kommentera

