Slow Motion Soundz/Livewire samarbete!!

DJ Magic Mike gör musik än idag så vitt jag vet. Men den senaste skivan jag har hört är nästan 13 år gammal. Här är omslaget till en skiva från 1991.

G-Side – Bass!!! (Ft Stevie Joe & Freddie Gibbs)(2011)

Alltså! Det här är så kul på så många sätt. Nu har ju jag och Onda begränsat oss till att skriva om musik från bukten, av nån jävla anledning. Nämen självklart för att buktmusiken är så jävla bra. Men både han och jag lyssnar även på annan skit. Onda har en historia inom punk eller pop eller nåt sånt gammalt, jag har lyssnat på 95% rapp sen jag var 11 (resterande 5 % fördelat mellan soul, funk, bounce, bass och Teena Marie VILA I FRID). Jag lyssnar ju alltså på mer en bukt-rapp hursomhelst. Och jag lyssnar sinnessjukt mycket på en rapp-duo som kommer från en liten stad som mest är känd för sin raketforskning (och att den ligger på massa olika platser till exempel både i Texas, North Carolina och Ontario och i Alabama). Rapp-duon heter G-Side och de är producerade av en producent-duo som heter Block Beataz. Tillsammans med ett helt gäng till individer kallar de sig Slow Motion Soundz (SMS). De är kända på internet och i Norge.

På nyårsdagen släppte G-Side en ny skiva. Den var årets bästa skiva. Ja tok det är alltså år 2011 års bästa skiva och om det kommer en enda skiva i år som är lika bra så betyder det att det 2011 är ett sjukt bra musikår. Eller att det är en sjuk hög topp i alla fall. Köp deras jävla skiva här. Om ni är nya på G-Side och vill lyssna först kan ni ladda ner deras gratisskiva som kom 2009 här (Obs fet). Eller en äldre skiva här (Obs fetare). Eftersom de kommer från den Huntsville som ligger i Alabama och inte buktområdet kan jag givetvis inte hålla på och skriva om dem här på Bayonnaise. Men! Nu har de gjort en sång med Oakland och Livewire-rapparen Stevie Joe! En annan favorit! Alltså.

Jag hoppas varken min kompis Petter417 eller CP The Dream (ena halvan av Block Beataz) har något emot att jag lägger upp den här bilden, förlåt i så fall. Det är ifrån förra påsken, när vi hyrde en bil och körde till Oslo för att se G-Side spela.

För mellan tre och tolv månader sen skrev den ena halvan av G-Side, ST 2 Lettaz, på twitter att ett Livewire/SMS-samarbete låg närmare i tiden än vad vi trodde. Men ingenting hände. Det tog mellan tre och tolv månader innan det kom. Men nu är sången här. Och den här sången alltså. Visst det är en bra sång för vem som helst, men jag är helt tokig. Producenterna C.P. och Mali Boi i Block Beataz samplar alltså Miami Bass artisten DJ Magic Mike’s tokklassiska Feel The Bass. Alltså.

DJ Magic Mike är alltså en ascool Florida-producent som gjorde näst bäst Miami Bass  på 90-talet efter MC A.D.E. Feel The Bass släpptes i minst fem versioner över åren, jag har ingen aning om vilken som samplas. Som jag förstått det var bass-musiken, DJ Magic Mike och Feel The Bass något av en självklarhet hos DJ’s och på blandband runt om hela jävla södern under början på 90-talet. Jag måste hört tvåsiffrigt antal referenser eller samplingar till DJ Magic Mike över åren, nån som har bättre koll hojta. Ja, poängen är att det är skitfett, och jag är skitexalterad.

Stevie Joe gör det skitbra. Den där Freddie Gibbs som jag inte gett en ordentlig chans än låter bra. Både ST och Yung Clova från G-Side låter skitbra. Block Beataz-produktionen är en sån jävla vinnare. Så! Kan vi snälla få höra lite mer bukt/livewire/block beataz samarbeten?! Den där Alabama-snubben i The Federation banade vägen för Bama/Bay-samarbeten låt det fortsätta.

Dessutom, Block Beataz har alltså samplat Feel The Bass förut. Det hör ni nedan tillsammans med min favoritversion av Feel The Bass. Bäst fan att ni lyssnar på sången högst upp i posten också för det är något av de bästa ni kommer höra hela året. Och det är den bästa samplingen som går att använda någonsin.

G-Side – Feel The (Ft 6 Tre Gansta & AC)(Prod Block Beataz)(2009)

DJ Magic Mike – Feel The Bass III (1991)

5 thoughts on “Slow Motion Soundz/Livewire samarbete!!

  1. Shu. Bra inlägg. Freddie Gibbs är faktiskt ganska fet. vet inte om jag är över förtjust i hans platta str8 killa men den har några bra spår.
    Midwestgangstaboxframecadillamuzik och The Miseducation är 2 jävligt bra tapes.

    Han lät argare då. Mer guns and shit.

    Kolla Womb 2 the tomb ft Pill om den mot förmodan har missats..

    Over and out
    Talladega

  2. Good Read! didn’t expect my head to pop up on the screen but its all ball…thanks for listening…stay tuned, got a lot of exciting music on the horizon

Kommentera

