Bad Girls and Butt Sex, Now That’s A Party

Andre’s soloalbum från i våras.

Jag känner så här i efterhand att vi lite släppte Andre Nickatina när vi gjorde posten om 2010 års bästa artister. Anledningen var kort och slätt att jag hade förväntat mig lite mer av hans soloskiva. Sen bidrog även faktorn att jag inte hunnit lyssna så mycket på hans EP My Middle Name Is Crime med The Jacka. Och att samarbetsalbumet med Smoov-E kändes så jävla konstigt. Allting med Smoov-E är ju visserligen konstigt. Allt med Andre Nickatina är också jättekonstigt, men i jämförelse med Smoov-E är han typ lika enkel som prästpappan i 7th Heaven. Smoov-E säger saker som:

Made her come twice,
not once on a matrress

och

I’ll be the first, to throw off my shirt,
go long john silver up yo mini skirt

Och så spelar han nåt sorts pianoliknande instrument och rappar mycket om småflickor och om hans egna genitalier. Alltså, det är ju bra musik. Men just nu känns det så jävla snuskgubbeaktigt.

Smoov-E har klätt ut sig till nån icke-rappare med nåt jävla stränginstrument.

Hursomhelst ibland vet jag inte om jag lyssnar på Smoov-E för att det är konstigt, chockerande och underhållande eller för att det är bra musik. Jag kunde inte bestämma mig för vad jag tyckte helt enkelt. Nu så här i efterhand känner jag att helvete, jag har ju lyssnat en del på den där jävla skivan och tyckt om det. Också att jag känner att det är typ den tråkigaste inre diskussionen jag har haft med mig själv någonsin, gudars, hur fan tänkte när jag fick för mig att lista ut varför jag lyssnar på ett stycke. Vem vet vad jag skulle få reda på! Jag vill lära mig någonting nytt om mig själv, skrämmande tanke. Jag vill dricka bib-vin, befinna mig i ett välsorterat och sladdlöst rum med mattor på väggarna lyssna på musik jag tycker om. Vem fan bryr sig om varför det är bra musik. Missförstå mig inte, jag tycker om att fundera, tänka och analysera saker. Men helst att det inte har med mig att göra.

Och Andres soloskiva från i våras. När jag ser tillbaka på den var den ju ändå rätt fet. Jag kommer mest ihåg att jag var lite förvånad och lite smått besviken. Den låter rätt konstigt, också inte alls som jag väntat mig. Så jag tänkte mest på hur jag trodde det skulle låta och glömde bort att det ändå var en bra skiva. Den där Zaytoven-producerade sången var  kanske inte så bra, men det hade ju ingen trott heller.

Så här i efterhand i alla fall, då Andre inte fick plats på Bayonnaise årsbästlista så får han den här helt egna inlägget sig tillägnad istället. Här är mina tre favoritlåtar, en per skiva, från Andre Nickatinas 2010.

Andre Nickatina & The Jacka – Goin to Court ft. Husalah

Andre Nickatina – Nicky’s (Strip Club)(Prod. Sean T)

Andre Nickatina & Smoov-E – Come For Me

Kommentera

