Livewire-fokus: Ronald Mack

Ronald Mack kanske pratar med sin knarklangarkompanjon eller med en fiende.

Den här Ronald Mack (eller som jag tycker om att tänkta, Ronald MackDonald) är helt klart en av de minst kända rapparna i Livewire. Han har inte släppt så mycket material vad jag vet och han brukar inte dyka upp på så mycket skivor som inte är Livewire-släpp och så vidare. Men jag tycker om honom ändå! Mest för att han ibland låter som C-Murder eller Master P! Ibland som Master P lät när han gjorde g-funk i Richmond och ibland som han lät när han blev miljardär i New Orleans. Eller så inbillar jag mig bara.

Master P – Rolling The Dice (1991)

Ronald Mack – Knockin The Fiends (2010)

Hursomhelst har jag lyssnat lite på det korta mixtapet Ronald Mack släppte i mellandagarna. Det är hård jävla mob music, men kanske utan den briljans vi är vana vid att höra från buktartister. Däremot inte sagt att Ronald Mack inte deltagit i skapandet av fantastisk musik. Till exempel låter han jävligt bra bredvid den likaledes vrålande och gapande hårdingen Stevie Joe. Ronald har även en viss kemi med Lil Blood, vilket märks på den Biggie Smalls-samplande dängan har nedan. Till och med HD får för sig att ta i lite grann och visa att han inte alltid känner sig sömning, det ska en Biggie-sampling till för det.

Skivan handlar faktiskt en del om skjutvapen och hur det är bäst att avlossa sin arsenal innan fienden får chansen.

På Ride My Enemies gästas Ronald Mack av två okända rappare, varav en river sönder hela jävla beatet och skrämmer vettet ur mig. Jag orkar inte lyssna och jämföra, men jag tror det kan va samma rappare som hotade att slita halsen av alla golbögar som kom i hennes väg på en Philthy Rich-skiva från i höstas (hörs här). Kanske är det hon som heter Kiwi Da Beast som har gormat ut våldshot på Livewire-låtar här och där.

Ronald Mack – Ride My Enemies (2010)

Ronald Mack, Lil Blood & HD – Hit It, Split It (2009)

Stevie Joe – Hey Lil Mama (Ft Ronald Mack)

Fortsätter Ronald Mack att öva sig på att rappa kan han bli någon sorts bukt-motsvarighet till Uncle Murda. Men jag tror han bör profilera som löjligt hård om han vill sälja mer skivor. Han ger Livewire en del gatu kredibilitet om inte annat.

2 thoughts on “Livewire-fokus: Ronald Mack

Kommentera

