Husalah och Fabbe

Husalah har precis rappat så vildsint så att det ryker om honom.

Det har kommit en ny sång idag! Det är alltså filuren Mistah Fab som har gjort en sång med Husalah Selassie. Filuren, jag visste inte hur jag skulle beskriva Mistah Fab bättre. Jag tänkte på när Mistah Fab verkade känna sig besvärad över att kolaskallen Messy Marv hade sagt lite elakheter om honom, jag kommer inte ihåg vad som hände exakt, men jag vet att Mess förklarade situationen när han pratade emellan två sånger förra eller förr-förra året. Jag hittar inte snutten nu då Mess har släppt drygt 20 skivor på två år. Släppte han nånsin 12 skivor på samma dag förra våren som det var sagt förresten? Okay jag räknade, han har släppt 8 skivor som jag har hört 2010, varav flera samarbetsskivor. Och han släppte nio skivor 2009, de flesta soloskivor. Hursomhelst, Mess uttryckte sig typ så här gällande situationen med Mistah FAB:

”and regarding Mr Fab, that n****a know why I don’t fuck with him man, that n****a corny, hahahahahahahaha bitch.. I’m real, you bitch”

Och har ni sett hur Charlie Sheen beter sig? Han är manisk, tokig och övertygad om att han är tuff och alla andra är förvirrade och efterblivna. Han har alltså swagger-jackat Messy Marv om man säger.

Här är inte Mistah Fab corny i alla fall, han är allvarlig och duktig och gör real rapp med Husalah. Fast det är inte helt real rapp som det brukar låta när Mistah Fab gör real rapp, vilket är stundtals skitbra stundtals skitdåligt (som vi diskuterat tidigare). Det är helt och hållet en Husalah sång, i utförande, koncept, beat och hela faderittan. Eftersom det är första gången artisterna samarbetar, så vitt jag vet, hade jag hoppats att de skulle hitta ett sätt att komplimentera varandra lite bättre. Lite av Mistah Fab och lite av Huslah i en fin och magisk blandning. Men det blev alltså en sång  som är 100 % Husalah och Mistah FAB får vad med lite. Jag vet inte om det är en svaghet hos Husalah eller Fab, eller båda. Det är fantastiskt och så, men det hade varit kul att höra artisterna anpassa sig.

Men. Det är ändå någonting Fab har bidragit med inser jag (nu efter att redan ha skrivit biten ovan). Ämnet. Trots att Husalah är relativt nyligen en man fri att promenera i frihet, att simma i havet eller klättra i träd eller hoppa över stillastående bilar om han så önskar, så har han inte rappat så mycket om fängelsevistelsen. Jag skulle tro att det har att göra med att han satt på nån sorts minimum-security avdelning där man säkert fick glass och bullar när vakterna fyllde år och så vidare. Kanske är det för att Huslah låter bäst när han pratar om att mörda folk. Det här är med Fabs hemmaplan. Jag undrar om hans vers, som till synes handlar om en stereotyp av en svart fängelsekund, egentligen handlar om Fabbes storebrorsa som sitter inlåst för evigt.

Mistah FAB – Real Life (Ft Husalah)

Bonus: Jag har lyssnat en del på gammal osläppt The Mob Figaz musik, och jag fastnade för det här Jacka och Husalah samarbetet. Det är en toppensång.

The Jacka & Husalah – Think About You (2000)

3 thoughts on “Husalah och Fabbe

  1. This song is tight, but the drums sound hella annoying. The idea of everyone getting cake and ice cream for birthdays in minimum security prisons made me laugh.

Kommentera

