Två musikvideor

Ja jävlar, alltså är det för att Freeway rappar om vinter?

Det har kommit jävla massa rapp från bukten och från andra ställen på sistone. För mycket för att jag ska hinna lyssna på allt ordentligt, så därför har det blivit två halvdana lyssningar på E-40s dubbelalbum och lite halvdana lyssningar på skivor av bland annat The DBz, Zion I & The Grouch, Thizzelle Jonez, Armani Deepaul, Stunnaman, TaM*Steez och så vidare. Jag har inte haft så värst mycket tid över eller vetat var jag ska börja, jag har lite åsikter om det mesta. Så jag surfade lite. Och så dök det upp två jävla videos som direkt slog mig som förjävla annorlunda. Den ena för att den är en mängd klipp från skidåkning i Aspen och den andra för att den borde vara från 2006.

Och Zion-I först då, de släppte en skiva med The Grouch kanske för två till sju år sen, och nu kom alltså uppföljaren för en till fyra veckor sen. Zion I har i min mening blandat en fantastisk förmåga att rida förtrollande neo-bay produktioner av Traxamillion/Rick Rock stilen, med att inspireras för jävla mycket av gammal Hieroglyphics, vilket ju inte är fel förutom att det genast känns som att Hieroglyphics gjorde bra musik förr och de som lyssnar på de som försöker låta som Hieroglypics idag bor i Nelson, BC, Canada och lyssnar förutom på buddhistrapp även på musikgenrer som Ska och Jah-Step, och några av dem lyssnar även på källan till allt som är fel med dagens musik; det organiska motståndet personifierat av Xavier Motherfuckin Rudd.

Den nya skivan handlar om saker som att man ska vara en pappa till sitt barn och hur det kan va att ha gått från vegan till icke-vegan. Det är inte helt vad jag lyssnar på eftersom det inte får mig att vilja sparka på soptunnor och vifta med armarna (vilket jag alltså tycker om att känna för att göra efter att ha lyssnat på musik). Men de får till det väldans på några sånger, bland annat sången här nedan med bayonnaise-favoriten Silk-E, och på låten som det alltså släppts en video till.

Zion I & The Grouch – Rockit Man (Ft. Silk E)

Zion I & The Grouch – Victorious People (Ft Freeway & The R.O.D. Project)

Till videon då. Det är alltså ett försök att ytterligare knyta till sig de fans som är skidåkare till största sysselsättning och intresse? Jag är ju alltså skidåkare och det är ett av mina största intressen, och jag lyssnar ju visserligen inte på samma musik som några av mina skidåkarvänner, men det lyssnar inte heller på Xavier Rudd’ig musik. De lyssnar på house, dubstep och den ultimata hemskheten, blandning mellan dubstep och roots reaggae; jahstep. Fast de är ju svenskarna. Jag kan gå med på att de kanadensiska skidåkarna jag stötte på i de kanadensiska bergen inte hade några problem med att glida runt lite med Jack Jonsson och typ det här gänget. Så jag känner att Zion-I ur sin synvinkel kanske har tagit ett bra steg som gjorde en skidvideo i Aspen? Det som är fördjävla synd bara är att den inte uppfyller våra förväntningar. Ingen av de tre syns i videon, jag hade så jävla hoppats på att få se gästrapparen Philly Freeway på en bergstopp rappandes loss om hur han är vintern själv, hur jävla dyrt hade det varit? Det hade fan varit episkt (episkt lol åtminstone), och de andra knattarna i Zion I i stora skidjackor hade varit sjukt fint.

Älskar fransarna på den blåa motorcykelhjälmen.

Hade Phia Lamour släppt den här videon och lite mer musik kanske mellan 2006 hade jag lyssnat på henne tills för alltid, jävlar vad hyphy var full med liv och rörelse och så vidare. Fan jag saknar det. Till och med en sån här sång, som ju inte är så värst spännande i sig själv, får mig att minnas hur jävla bra musik viss hyphy var. Så, vi kan se det på två sätt, varför fan gör Phia Lamour en hyphy-sång 2011? Eller, fan vad synd att hyphy-rapparen Phia Lamour inte dök upp när folk konsumerade allt som lät i närheten av hyphy. Hon hade kunnat få ett kontrakt med Sick Wid It eller liknande.

Och videon då, en av grundstenarna i hyphyn var ju givetvis bilkulturen, som illustrerades av att spela in musikvideo på gatuhörn bland diverse festliga fordon och en stor samling av lokala kids, förvuxna hörngrabbar och i det här fallet, Phias 50 närmaste väninnor som alla tagit på sig hood-club-kläderna och gungar i högklackat. Plus att en kille står inne i en buss och håller på med gatudansen turfin.

Mina favoriter:
1. När den tjocka killen sitter på marken och försöker göra sprattlande krabban?
2. Den stora filipino-gubben med sliskskägget som står i en stor jersey med en åtta på och stora solglasögon, han ser fett cool ut.

Och att videon består av två sånger. Den ena heter det mycket hyphyaktiga ”Lacookoo Remix” och i den andra rappar Phia rätt svagt om hur bra hon är på att rappa. Jag älskar den här videon.

Kommentera

