Skamsången

Dominic Perez kör med rocken lite snett över axeln, inspirerad av till exempel Napoleon, som ju ofta hade vapenrocken över axlarna utan att stoppa in armarna.

Jag vet fan inte vem Dominic Perez har inspirerats av, eller hur fan det kom sig att han gjorde en sång med bukt-DJ-gänget Demolition Men. Men jag erkänner nu att jag lyssnade.

Det var en jävla sekund sen Bayonnaise skrev nåt. Det beror på internetbefriad semester, fuckin iPhone som skulle va min källa till internet var avliden under förra veckan när jag var på landet. Sen fixade en extremt hjälpsam vän och fellow lol-bloggare saken. Men den helg jag satt själv i en liten jävla stuga vid havet fick jag ägna åt att läsa tweenlitteratur och krigsromaner och bada istället för att rappblogga. Imorn ska jag till ett annat land och där stannar jag tills jag och Onda åker till Norge och spelar kanske lite transport-trapp-rapp på Hove Festivalen.

Men jag kan inte lämna er utan nånting att lyssna på. Därför får ni nu höra nån sorts colombiansk mexikan rappa lite. Medellins svar på Pitbull. En sång jag aldrig hade hört om inte J-Stalin var med givetvis.

Dominic Perez – Bye Bye Bitch (Remix)( Ft Dun Dun, J-Stalin & Alias John Brown)(2008)

Jag gillar sången eftersom den är gungig, jag ogillar att den låter rätt töntig. J-Stalin är lysande, och det är med nån rappare som låter som 50 Cent.  Sången handlar alltså om farväl, Stalin pratar om hur han ser cool ut i en Impala och med kragen uppdragen när han tar farväl av sin hynda (obs honhund). Jag kan inte spanska, så det är möjligt att det de säger i de spanska verserna inte passar in i hela farväl-till-hund konceptet, men vad fan jag hoppas. En gång säger han Quell Coniz, det är säkert en sorts hundgodis, så får man tänka. Och eftersom det är en ganska hård stad som Dominic Perez kommer ifrån (Medellin var staden där förmögna knarklanagare kunde promenera på stadens gator som helt vanliga människor, alltså utan att vara rädda för polisen pga polisen var rädda för dom. Idag är Medellin en lugn och kulturrik kuststad, de har lagt upp en tioårsplan för att få folk att fatta detta, det är nämligen så att vi fortfarande kopplar ihop Medellin med kola och mord. Det här har jag alltså hört på en föreläsning om City Branding), trots att han verkar vara lite ohård minst sagt, så tänker jag att de säger farväl till sina hundar eftersom de ska slåss i hundslagsmål. Det finns bilder som tyder på att det är så det ligger till:

Här hänger Dominic Perez med sin hundskötare. De är spända av förväntan inför hundslagsmålet.

Här hänger Dominic Perez med de andra i teamet efter en seger. Det är Dominic Perez som har på sig en T-Shirt med den där bilden på världens bästa mixtape genom tiderna, Animpal Planet av Demolition Men, med Husalah och The Jacka.

Om man kan spanska är det inte omöjligt att det visar sig att de spanska verserna berättar en historia väldigt lik handlingen till Alejandro González Iñárritu film Amores Perros (Älskade hundar), där Gael García Bernal spelar samma roll som Dominic Perez rappar om. Det bygger på samma sanna historia! Det måste va så. Historian om en man nånstans i Iberoamerika som både tycker om sin hund och tycker om att låta sin hund begå våldsamheter mot andra hundar så husse kan vinna en slant. Det kan ju helt enkelt inte vara en slump att två kulturuttryck från Iberoamerika behandlar hundslagsmål och det fiffel och båg utan undantag är kopplat till vadslagningen på sådan fajter.

Snart kommer mer musik från buktområdet här på Bayonnaise.

Kommentera

