True school, snap och annat

Hallå vad händer med hennes högra ben? Skakar hon i takt i sidled?

True Jones – Thruthfully

Jag lyssnade på en ny skiva med en artist jag inte hört förut idag. Det gör jag ju ibland. Rätt ofta till och med när det är buktartister. Man vill ju va med va. Så såg jag den här skivan med True Jones på Internet, fatta vilket tråkigt namn. Det är ju som att satan i gatan Serious Jones hade redan tagit sitt namn så då får jag ta nåt lite sämre men som ändå bär den där ”jag rappar tråkigt”-auran. True, det är ju ett jävla fett kodord för tråkrap. True school, ibland säger man true hip-hop när man har sagt real hip-hop för många gånger i samma mening, man kan va en true lyricist. Varför pratar ingen om real swag och true crunk. Fatta att jag är precis som gubbarna som rosslar om riktigt rapp och lyssnar på rapp som kommer 2011 som handlar om hur rapp var 1982, för jag kommer typ gilla när Playa Fly snackar om true crunk 2022 och Gucci Mane kola-sluddrar om real swag 2031 fast att alla redan säger typ floaty eller vilket jävla rörelse-ord som härnäst (2022 och 2031) kommer bli ”coolt” när nån rappar så att det låter bra.

Anyways, kolla på det jävla omslaget. Jag ska va helt ärlig, jag hade aldrig kollat upp det här om det inte vore nåt så ovanligt som ett mixtape av en kvinnlig rappare från buktområdet. Det ser ju inte ut som att hon ska va bra på att rappa så att det låter bra, om vi tänker på mikrofonen och att skivan presenteras av några som heter ”The Valedictorians” orka katolsk-student-rapp liksom. Men men jag råkar sakna att det inte finns nån bra tjej-rappare i bukten, så jag lyssnade. Dessutom hade Jay Ant ett beat så det kan inte va helt kört.

Så sätter jag på första sången. Herre gud sången heter Truthfully och den hoppas jag nitryckte på play där uppe. Det är typ spoken word över pianoljud det här är typ sämre än Nikky Lynette hinner jag tänka. Jag håller på att stänga av. Men det gjorde jag inte! Det kommer nån snabbrappad freestyle med hårda trummor. Och nästa sång är den här:

True Jones – Ever Been

Hallå vad hände! Det här är den Jay Ant producerat. Damn så här görs långsam rapp. Så här trodde jag inte den där poesiläsande konstskolestudenten skulle kunna mäkta med. Det är en helt vanlig skrytlåt där hon rappar om att få folk att rulla hennes gräs åt henne till exempel. Det är ju lite av att man väntar på att den ska dra igång ordentligt men det händer aldrig. Det är fett ändå. Det här kan bli nåt tänker jag. Sen helt plötsligt kommer den här nästan-hyphy-snap låten.

True Jones – Up Down

Nu har hon växt så pass mycket för mig att jag cyklade hem och skrev om henne på bajonäs. Hon låter typ som om Erk Tha Jerk var en tjej och hon rappar om att supa skallen av sig och röka gärs, helt accepterade ämnen att rappa om.

Sen kommer lite sång-rapp-sånger som är så där man whatever och en Tony Montana freestyle som är fet. Det är typ fem-sex rätt feta låtar på den här skivan hursom. Sjukt oväntat ur mitt döma-skiva-på-sin-utstrålning-perspektiv. True Jones är från Oakland och Richmond och verkar hänga i Atlanta skivan finns här.

2 thoughts on “True school, snap och annat

Kommentera

