Unge Loxicotin

20120119-100211.jpg

Young Lox är en ung tok från Oakland som vi har sett lite här och där ett tag nu. Han är väl signad till The Jacka på nåt sätt tror jag, lite samma situation som Joe Blow tror jag. Och likt Joe Blow ser man ingen info om Young Lox så värst, t ex gick det när jag köpte den här skivan i förrgår inte att hitta den genom att googla Loxicotin, nä det går nog nu. Det fanns iaf på iTunes men inte ena nån annanstans på hela Internet tilgänglig för olaglig nedladdning. Då undrar man ju hur det står till med promon.

Han är bra på att rappa hursom, och hans rapsånger låter precis som man tror när nån under The Jacka släpper en skiva. Bra produktion av typ Jeffro och vemodiga texter om att langa knark och att knarka knark. Young Lox verkar va specialintesserad av knarket som är i den där pastillen han har på tungan på bilden ovan.

Undertiteln till skivan är ju nåt om en futuristic resa, så jag tänkte lite att det skulle låta som J. Futuristic aka Future ändå, lite i smyg, eftersom Future uppenbarligen är populär i bukten. Men jag vet inte varför han döpte skivan till det, måste varit en blunder som nån copy hittat på utan att ha hört skivan, för det låter ju som gammal vanlig mob music från bukten, dvs ett fåtal hyphy-influenser blandat med lite gammeldags NYC sound och Philly-stilade samplingar. Fan jag längtar efter en Fed-X eller Rydah J Klyde skiva när jag hör det här. Lyssna till exempel på Here We Are, en av skivans toppstunder, där The Jacka sjunger refrängen, kommer ni ihåg hur fett det låter när Rydah sjunger. Here We Are gästas även av Joe Blow och har nån sorts orgelstämning över sig.

Young Lox – Here We Are (Ft The Jacka & Joe Blow)

Den hittigaste sången på skivan heter Stacks, och den handlar om att ha stacks av pengasedlar och va en cooling. Oj kolla nu den hette visst Ballin, men samma gäller. Den är fan fet. Stunsig och sådär. Synd bara att han som sjunger refrängen typ har en sån vit mans röst som vissa mixtejp DJs använder för att presentera sig, som brukar säga typ, ”this is a mixtape exclusive bitches”. Varför finns inga såna röster i svensk rap? Eller det är ju nånting jag kan ha missat bara det stämmer, men jag tror inte det va? Jag kom att tänka på världens bästa mixtejp-intro bara därför så det ska ni få höra som en bonus ännu längre ner här. Det är när en vit mans röst presenterar lite olika av Messy Marvs dåvarande artister, en i taget följt av en musiksnutt. Det är Click Clack Gang, Jessica Rabbbit och bajonäs-favoriten Matt Blaque som presenteras tror jag.

Young Lox – Ballin (Ft Dojia V)

Messy Marv – Intro

3 thoughts on “Unge Loxicotin

    • That’s from What You Know About Me Vol. 2. From 2007 or 2006 maybe. That’s the first Mess record I ever heard. That intro is an amazing use of white guy announcer voice in rap music.

      I still haven’t found the Jessica Rabbitt song but I need it for whenever I’ll actually go thru with the making of the mixtape ‘Do or Don’t’, with half the songs being tracks about going down on women, and half the songs being tracks about being a person that does not ever go down on women.

Kommentera

