Kevin Gates släpper nytt

Kevin Gates – Respect (2011, I Don’t Know What To Call It, Full version, en kortare version släpptes redan 2009)

Kevin Gates är ju från Baton Rouge i Lousiana och inte från Sanfrancisco-bukten eller nånstans i dess omnejd. Men men, jag ville skriva lite, så vi får alla leva med det här undantaget, för den här gången.

När jag sist skrev om Baton Rouge-rapparen Kevin Gates för två-tre år sen hade jag precis hunnit upptäcka honom innan nyheterna om att han råkat hamna i fängelse kom. Som vanligen med relativt okända södernrappare var det väldans besvärligt att få reda på vad som hade hänt, vad han hade gjort (eller snarare, vad han blivit dömd för) och hur länge han skulle vara inlåst. Som jag minns det läste jag någonstans på Internet att han skulle sitta inlåst i tio år, en källa jag aldrig hittade igen. Jaha, trist då. Ännu en ung talangfull rappare fyllda från topp till tå med talang och kreativitet får utnyttja sina kvaliteter till att freestyla om hur jobbigt det är att vara inlåst 16 timmar per dag på någon fängelsegård…

Men historien spelade ut sig lite annorlunda och lite bättre än vad jag först befarade. På tisdag släpper nämligen den nyligen frisläppta Kevin Gates sitt debutmixtejp på Lil Waynes skivbolag YMCMB, Make Em’ Believe. Hur Kevin Gates kommit i kontakt med, och fått skriva kontrakt, med ett av rap-världens kommersiellt och statusmässigt största skivbolag är oklart, utöver att han är bra på att göra bra rapmusik givetvis. Det är inte heller tydligt exakt vilken roll, eller till hur pass mycket han är signad till YMCMB, om ni förstår vad jag menar.

Kevin Gates – Brains Blown Out (2012, Make Em’ Believe, YMCMB & Dead Game Records)

År 2009, samma år som Kevin Gates åkte in i finkan, släppte han tre mixtejps mellan februari och november. Vi får anta att materialet var inspelat åren innan hans fängelsevistelse började, det gissar jag mig till baserat bland annat på att det är med ljudinspelningar där Gates rappar över telefonen från fängelset på tejpet Behind Enemy Lines. Det är en inte helt ovanlig företeelse att rappare passar på att spela in så mycket som möjligt när de väl är på fri fot, framför allt om de har ett stundande fängelsestraff som kommer hålla dem ifrån studion ett tag. Tanken är att deras skivbolag sedermera kan släppa musik med jämna mellanrum under deras fängelsestraff, för att hålla buzzen uppe och för att bidra med lite inkomster till möjliga kvarlämnade familjemedlemmar. Av någon anledning valde dock Gates skivbolag Dead Game Records att pressa ut tre skivor direkt under 2009 med bara några månaders mellanrum. Den relativa tystnaden efter att All Or Nuthin släpptes i december 2009 tillsammans med rykten om Gates tioåriga fängelsestraff lämnade oss fans, okay mig, med blandade känslor.

Kevin Gates – Looking For A Right (2009, All In)

Savage, Kevin Gates & Nu$$ie – Life of A Gangsta (2010)

Tanken på att Kevin Gates karriär hade tagit slut innan det börjat knappt fick mig att delge all den musik jag hade hittat av han på min gamla (numera insomnade) blogg. Samtidigt som jag kände mig aningen förvånad över hur sentimental jag kände mig över hur synd det var att Kevin Gates liv och karriär hade åkt på en sådan törn, kände jag att de nästan var meningslöst att engagera sig känslomässigt i en rappare som jag antagligen aldrig skulle få höra någonting nytt av igen. Speciellt eftersom Kevin Gates då knappast hade en lång karriär bakom sig, det kändes inte som att det var någon tvekan om att hans bästa prestationer som rappare låg i framtiden, när han fortfarande var hungrig och förhoppningsvis skulle börja få bättre och bättre beats att arbeta med.

I’m A Grinder’ är den enda av Kevin Gates sånger som Internet delger en faktiskt musikvideo till.

Så småningom dök det upp lite nya antydningar på att hans karriär kanske inte var helt slut. Någonstans skymtade jag rykten om att han skulle komma ut sommaren 2010. Jag frågade hans manager på twitter, han skulle komma ut i början på 2011. Dessutom så signade Baton Rouge-veteranen Max Minelli till samma skivbolag som Kevin Gates, Dead Game Records. I slutet på 2010 släppte Dead Game Records Kevin Gates och Max Minelli samarbetsskivan The Leak, där tidigare osläppta solosånger av Kevin Gates och Max Minelli delad plats med några tidigare osläppta samarbeten mellan rapparna. Max Minelli och Kevin Gates var Dead Game Records självutnämnda drömlag.

Kevin Gates & Max Minelli – Dream Team (Ft Malachi X)(2010)

Kevin Gates – Steets of B.R.

Max Minelli kanske några av er känner igen från bland annat sina år med No Limit Records på 90-talet och sin roll i legendariska gruppen Concentration Camp med bland annat C-Loc och Young Bleed. Ännu mer välkända namn som Lil Boosie och Boo Rossini spenderade även några år i början på deras karriärer som medlemmar i Concentration Camp. Den melodramatiska och vemodiga gangsterrap som många av dessa herrar producerat genom åren, med ett aningen tydligare fokus på nedsidan med livet som brottsling än vad mycket gangsterrap från andra delar av USA bjuder på. Baton Rouge-rappare berättar gärna om hur hårda de är och hur mycket knark de säljer osv, men känslan lyssnaren får av de spår som handlar om hur tungt det är för samvetet och psyket att leva på gatan väger nästan alltid över. Kort sagt, när Young Jeezy och Waka Flockas gangster rap får mig att vilja slåss och ta det jag vill ha när jag vill ha det så får Baton Rouge-artister som Lil Boosie, Nussie och Kevin Gates mig att tänka på ett liv där jag fokuserar på att skapa en trygg miljö på säker ort för en familj jag inte ens har.

Lite längre upp kan ni lyssna på Looking For A Right, Streets of B.R. och Respect, vilka är exempel på den sorts Baton Rouge-rap som främst Lil Boosie gjort rap-lyssnare runt hela jorden bekant med. Gates blandar till exempel in sina föräldrars känslor i sina historier om knarkförsäljningen han sysselsätter sig med. I en text illustrerar han vemodet med att beskriva hur hans mamma kan tänkas känna sig när han har tagit livet av en fellow gangster han hade biff med, och den gangstern var sonen till mammans kollega.

Till slut, lite från ingenstans, släpptes Kevin Gates ut ur fängelset under hösten förra året. Som vi ser i videon ovan, har han klippt av sig sitt långa hår och skaffat några extra tatueringar. Gates började spela in musik nästan snarast och i december släppte han äntligen sin första soloskiva sen 2009.

Kevin Gates – Play It How It Go (Ft Young Bleed)(2011)

Nu är Kevin Gates signad till YMCMB, och kommer kanske kanske inte släppa musik med Lil Wayne, en rappare vars texter oftare får mig att vilja dricka hostmedicin och slicka fitta än att slåss eller köpa radhus. YMCMBs kanske största namn tillsammans med Lil Wayne är Drake, vars rap ofta beskrivs som emotionell, precis som Gates musik. Eller vänta, det är ju ändå lite skillnad. Drake rappar ofta om ledsamheten som uppstår när man känner sig ledsen, oavsett anledning men till exempel över kändiskapets känslomässiga isolation från det så ofta underromantiserade livet hos vanliga medelklassmedboragare, medan Gates texter erbjuder lyssnaren mer konkreta metaforer över hur livet kan vara jobbigt. Frågan är då vad Kevin Gates ska göra på YMCMB? Han har tidigare visat sig kapabel att skriva texter som handlar om mjukare delar av livets misär än allt det där som har med långa fängelsestraff och mord att göra, men han lämnar aldrig gatuperspektivet. Till exempel, på kärlekssången Love You, som är med på ‘I Don’t Know What To Call It’, pratar han om sitt besvärliga kärleksliv i direkt relation till sitt liv som en gangster. Boosieesque och så vidare.

Kevin Gates – Love You (2011, I Don’t Know What To Call It)

Jag tycker det ska bli intressant att se om YMCMB har rekryterat Kevin Gates för att de vill tillskriva sig mer av den aningen vemodigare Baton Rouge-stilen, eller vill de tillvara ta hans karisma och relativt starka närvaro som rappare till att stöpa honom i sin egen form, som ett steg på vägen till att befästa eller snarare försöka återta platsen som rapscenens mest framgångsrika popgäng. Det är ju vanligt bonnförnuft och inga egentliga konstigheter med att ett gäng befolkat av namn som Drake, Tyga, Lil Twist och Nicki Minaj inte kommer att konkurrera om att erbjuda lyssnare samma känsla vid lyssnande som Brick Squad gör med Waka Flocka som omslagspojke, eller Odd Future med Tyler och alla hans skrubbsår som talesman, eller MMG med Rick Ross och Gunplays pondus. Det är svårare att förstå vad YMCMB ska ha en aningen vemodig och råbarkad gangster till vid sidan av Drake, Tyga och Lil Twist. Som sagt, kanske kommer vi se lite mindre av Gates vemodiga sida i framtiden. Jag kan tänka mig att en nyligen frigiven artist kan tänka sig fokusera på lite mer upplyftande sidor av livet i sin musik. Kanske kommer han att prata lite skit.

Josh Gates – Talk A Lil Shit (Ft Kevin Gates)(2012)

Om inget annat så hoppas jag åtminstone att det kopplingen till YMCMB leder till att Kevin Gates släpper lite fler faktiska musikvideor. Han har gjort mängder med videor där han pratar lite om vad han håller på med, videobloggar typ, men det är bara I’m A Grinder (som ni ser ovan) som fått en faktisk video. Det är ju ett helt sinnessjukt sätt att bedriva en rapkarriär 2012.

På tisdag, 17e april alltså, släpper Kevin Gates Make Em’ Believe. Ni kommer antagligen kunna hitta skivan på DGB.

2 thoughts on “Kevin Gates släpper nytt

  1. bra skit, Im A Grinder är tajt, gillar den lite karribiska influensen på hooken och så…..

    så bra att man kan ladda hem låtarna här utan att hålla på med massa hulkshare o allt va d heter…..

    • Ja, jag håller med jag tycker inte det brukar funka med rap+karibiskt men jag gillar verkligen när KG gör det.

      Det är fett värt det kostar lite till wordpess men man laddar upp allt här, inga weird annonser och share-sidor som helt plötsligt dödar alla länkar osv

Kommentera

