När Lil Rue var en unge

För circa ett år sen hörde vi första gången Wassup med Lil Rue. Det var innan Lil Rue hade blivit utkickad av både hans barndomskompisars gäng Bearfaced och hans dåvarande posse Livewire. Ni kan ju alltid läsa bajonäs Livewire-fokus på Lil Rue från 2010 om ni har glömt.

Lil Rue kritiseras ibland för att han knappt rappar utan helt enkelt super och knarkar ner sig och sluddrar lite i båset, men som brytburken påpekade på internet, det finns några feta bars bakom det där sluddrandet. Jag hade inte hunnit kolla på den där videon innan Lars la upp den på sin del av internet tidigare idag. Anyways, i några rappa mikroblogg-meddelanden pratade vi om Lil Rues möjliga samarbete med Gunplay och hur det skulle gå om han signade till Rick Ross skivbolag MMG (obs ej på gång på riktigt, vad vi vet), och jag berättade om när Lil Rue gjorde skejtboard-rap förr i tiden.

Young & Restless – 6×3 (Head and Shoulders)(Ft Teamknoc)(2007)

”I stepped in the door like BITCH,
what it do, what it Issss”

Alltså jag har rappat med till den där versöppningen sjukt många gånger, utan att veta att det var Lil Rue. Hör ni hur ej-sluddrig Lil Rue låter på 6×3? Det är han som har första versen (och sjätte), som jag citerade där ovan. Och hör ni HD på fjärde versen, det går fan knappt att höra att det är han.

För nåt år sen fick jag reda på att jag hade hört Lil Rue rappar lite tidigare än vad jag visste, det vill säga han hade en karriär som tonårsrappare innan han började hänga med Livewire-grabbarna. Deras managers berättade nämligen för mig i ett rappt mikrobloggmeddelande att Lil Rue och HD tillsammans var Young & Restless för massa år sen. Jag har ju aldrig fått tag på deras mixtejp, men som tur är gjorde de sånger Berkley-grabbarna Teamknoc.

Teamknoc – Touch It (Remix)(Ft Lil Rue of Young & Restless)(2008)

Lil Rue – You Got Me (Ft Blitz)(2008)

Så, för Lars och alla andra Lil Rue-fans där ute, här har ni nu en bunt THROWBACK-rap från mig till er varsågod.

2 thoughts on “När Lil Rue var en unge

Kommentera

