Blanco och Nipsey – Rått

Så här skrev jag om den förra Blanco-skivan jag lyssnade på ”ärkesopan som måste vara stenrik, så mycket bra rappare han jobbar med” och ”Freeway har den bästa versen på skivan och Blanco har de 25 sämsta.”.

Bajonäs har aldrig älskat Blanco, vi har till exempel aldrig kommit igång med att posta de där videorna han delgav oss för nåt år sen i en kommentar. Jag kan helt ärligt rekommendera er att trycka på den där länken och ta en titt på hans tre konceptvideor till hans förra skiva, det är rätt ambitiöst och det har ju ingen något emot.

Blanco & Nipsey Hussle – Nade (Ft Messy Marv)

Nu har Berkley-rapparen Blanco hursomhelst släppt en ny skiva tillsammans med den nyligen ganska hajpade men enligt mig rätt sömniga Compton-rapparen Nipsey Hussle. Så en ärkesopa och ett sömnpiller har släppt en skiva, varför lyssnar jag? Titta på den här gästlistan tack:

Ja som ni ser är alltså stora jävla namn, framförallt bra jävla rappare, som Dorrough, Husalah, Jacka, Mess, Freeway, Lucky, jävla B-Legit och några nån Livewire-rappare är med. På skivan är det en sång vars refräng är en sampling av Tupac, och en sång vars refräng är en Snoop Dogg-sampling.

Blanco och Nipsey Hussle har alltså mot alla odds gjort en redig och ordentlig västkustplatta, som hinner inkludera gammel g-funk-tendenser från LA, nytt och fräscht från LA i YG, klassisk mob music från bukten. Och lite Texas. Så visst skivan är lite här och där. Men vad fan, den här skivan har alltså refränger av Tupac, Snoop, Dorrough, Freeway, Kokane, Messy Marv, The Jacka, till exempel. Ni kan gott ta en lyssning tycker jag, jag ångrar till exempel inte att jag gjorde det. Kanske har Blanco till och med köpt sig så mycket av mitt gillande att jag kommer lyssna på nästa skiva han gör oavsett gäster.

Blanco & Nipsey Hussle – Bubblegum (Ft Husalah)

Bäst på skivan är Nard med Messy Marv eftersom Mess är så jävla bra på den sången, jag trodde typ inte han kunde genomföra verser så där ordentligt längre, och vi vet att det är från nyligen eftersom han använder sin nyaste catch phrase pink piss nån gång. Bubblegum är lite konstig i sitt försök att ta en gammal Snoop-sampling på ett beat som nog ska likna den yngre versionen av Kalifornisk-rapp, det vill säga smått inspirerat av de beats typ New Boyz rappar över. Men det är en jävla Husalah-vers på en sång med en Snoop-refräng.

På Chocolate Thai är Lucky Luciano med, allt med Lucky Lucianos röst är underbart.

Blanco & Nipsey Hussle – Chocolate Thai (Ft Dorrough & Lucky Luciano)

Kommentera

