Young L och Iamsu

Två av mina favoritartister har släppt ny musik idag. HBKs Iamsu och Young L från The Pack ni vet. Helvete om jag inte 50% av bajonäs texter handlar om nån av de två unga herrarna, åtminstone det senaste året.

Det var nog ett drygt år sen jag hörde Iamsu ordentligt första gången på HBK-grupptejpet Clap City 2. Det känns som en evighet i och med allt som har hänt med det gänget sen dess, dvs Up! (som redan för ett år sen var nåt halvår gammal) är den tredje populäraste rap/rnb sången i USA just nu, grabbarna har gjort musik med E-40, deras ljudidé har fått två enorma hits i The Motto och Rack City, visserligen sånger tillhörande utombuktartister men ändå.

Jag är på min första genomlyssning av Kilt just nu och känner mig mäkta nöjd hittills, men så mycket kan jag ju inte säga. Ni ska få höra på den sång som gästas av buktveteranen Berner. Wheeee händer tänkte jag när Iamsu börjar sången med att säga we trippy mane.. Vad fan pratar han som Juicy J för? Sen va just det, Berner är med på sången, Berner är sjukt nog med i Wiz Khalifas grupp Taylor Gang, Juicy J är också en av Taylor Gang. När man gör en sång med Berner säger man numera trippy.

Iamsu – Poppin Bands (Ft Berner)

Klicka på omslaget så hittar ni en länk till Kilt.

Jag har hunnit lyssna väldigt kort på några få av sångerna på det här nya Young L-tejpet så jag kan inte säga så mycket om det, mer än att det är väldigt mycket mer i andan med the Jon Nash Mixtape än hans freestyle-tejps typ Domo Kun. Young L experimenterar med sin talang genom att sampla artister som för mig är helt okänd, rock’n’roll eller indie eller nåt vem fan vet. Jag tycker det låter chockerande, och fett.

När Jon Nash kom och jag spelade den för min kompis Olle skrockade han rejält och skakade på huvudet när jag sa nåt om hur konstig den skivan var, han menar alltså att jag helt har missat vad som krävs för att musik ska kunna kallas konstig. Jag förstår nog lite vad han menar, på I Can Show You till exempel tycker jag det låter för djävla flummigt iom att nån som heter som ett träd sjunger lustigt, men det är ju fortfarande bara en rapsång. Mina vyer vidgas för varje jordasnurr varje gång blir jag mer king.

Young L – I Can Show You (Ft Wye Oak)

Ni kommer till en länk för att ladda skivan om ni trycker på omslaget. Det är nåt special de kör, men tryck på download och acceptera så får ni snart höra Enigma Theory.

2 thoughts on “Young L och Iamsu

  1. I did not realize Young L had a new mixtape out. It’s interesting how he’s been changing up his style lately; doing more new age stuff and no more robotic slaps…

Kommentera

