Unga Kalifornien igen del 1

DJ Amen i ett klädesplagg.

Ibland när jag börjar lyssna på ett nytt sound, i brist på bättre ord, så blir jag väldans lycklig när jag hittar en DJ som är inblandad i den där skiten vad det nu är. Det brukar vara kanske en producent (som DJ BlackNmild i New Orleans), en radiopratare (som DJ Amen i New Bay), en bloggare/manager (som Dre från Dirty Glove Bastard och Baton Rogue), en mixtape-DJ (som DJ 5150 i Baton Rouge, DJ Folk i hela södern, och DJ Fletch i Dallas), eller nån annan jävel som har koll på det jag vill lyssna på och som kommunicerar det här på nåt sätt till mig eftersom jag inte känner till så mycket än.

Två såna musikkällor jag använt mig av supermycket på sistone är DJ Mustard som producerar och släpper mixtejps i LA, och DJ Amen som typ är inblandad i all musik ungdomar släpper i bukten. Den här gången har det gått så långt att jag laddat ner tre gratis-skivor av artister som jag aldrig lyssnat på innan, och en skiva av en artist jag mest skrockat åt tidigare, allt bara baserat på att de är producerade eller presenterade av DJ Amen eller DJ Mustard. I den här posten skriver jag om en sån skiva som jag bara har hört eftersom DJ Amen presenterar den, och lite om en skiva jag bara hört eftersom DJ Amen skrev att den var bra på ett digital men ändå socialt medium. Imorn typ ska vi prata om de två andra skivorna som jag bara lyssnat på för att DJ Mustard har något med dom att göra.

Rätt fult omslag.

Fly Street Gang – Pop Dat (Ft YG, Erk Tha Jerk & Money Alwayz)

Vi börjar med det DJ Amen presenterade mixtejpet Zero Gravity av Fly Street Gang. Jag vet inget om Fly Street Gang förutom att de är rätt unga och kommer från Kalifornien. Jag vet till exempel inte om det är en eller flera rappare, jag tror att de är tre. Jag vet inte vad de heter och det spelar inte så stor roll, de ger mig nämligen precis vad jag väntat mig och vill ha, ett gäng feta refränger, några bortglömbara verser, och några bra gästverser av artister jag känner igen rösten på som Erk The Jerk, Iamsu och Dorrough. Sen är ju LA-rapparen YG med, visserligen känner jag inte igen hans röst eller kommer någonsin ihåg vad han säger men jag brukar ändå alltid lyssna på sånger där det står att han är med eftersom sångerna är fucking bangers typ alltid.

Fly Street Gang – All Night (Ft R.O.D. Project)

Kolla på det här omslaget vilket jävla konstskole-projekt hahahahaha.

Mann är en ung man som sjunger och rappar och är från Los Angeles och är bra på att välja bra beat, och bra på att skapa refränger som är bra. Det här är en skiva där varenda sång är typ alla sånger från LA just nu, det här är en skiva fylld med bredden av hits som är precis under hits som blir riktiga hits som folk lyssnar på, i nivå. Jag lyssnar ju men det är en annan sak jag lyssnar ju för att jag av nån anledning tycker om att hänga med i strömningarna och rörelserna, jag vill fatta alla referenser och förstå var all inspiration kommer ifrån, och kunna se hur vad och vem influerar vem och den osv. Det är därför när nån spelar en Lil Wayne-sång för mig sen jag förstår när han säger saker han kommit på helt i sitt eget huvud och när han säger saker som refererar till andra kulturella fenomen.

Mann – YN (Ft Buddy)

Mann har hursom tagit med den tonåriga LA-rapparen Buddy på ett jävligt spännande beat. Buddy är bara känd för att han är signad av Pharrel och har gjort den här Pharrel-producerade sången, och att ingen nånsin visste nåt mer om honom sen för han har valt ett namn som inte går att googla. Mann har ju i alla fall haft vett att lägga till en extra bokstav på sitt namn.

Mann-tejpet innehåller också ett jävligt fett Nick Nack beat. Nick Nack kanske stavas NicNac, jag pallar inte ta reda på det nu, han eller dom är i alla fall producenten till Starting Six eller The Cataracs, jag kommer inte ihåg det heller just nu. Han har gjort hits hursomhelst, det är det som är poängen, och här får han Mann att rappar tillsammans med den nyligen alltmer omskrivna LA-rapparen Problem. Att Problem lyckas bli omskriven ger ju lite hopp till Buddy eftersom om nån med ett så ogooglingsbart namn som Problem kan bli lite känd så kanske Buddy också har en chans.

Mann – Bout That Life (Ft Problem & Casey Veggies)

Kommentera

