Potpurri

Dre Doja är en ung man från Kalifornien som har gjort exakt en sång jag känner till, det är den här ovan. Jag har känt till den här sången bara lite längre än tre timmar, i skrivande stund. Utan att bli långrandiga här så ska jag nämna vad som fick mig att vilja dela med mig av dojans video.

1. Dre Doja, har han nåt släktskap med Doja Click (som Onda skrivit om)? Det låter inte ett dugg likt, men han kanske är Doja Click-medlemmarnas gemensamma barn? Kanske kan internet ge mig svar.

2. Sången är producerad av rnb-sångar-producenten Josh Franks som jag trodde på för några år sen, han är typ en blandning av Miguel och Baby Bash så ni fattar potentiella höjderna och fruktansvärdheten det kan innebära. Ett exempel ser ni i videon längst ner.

3. Influens-potpurrin, den här musiken har influerats av allt och inget. Jag blir helt snurrig men inte ens upprörd för det låter ju bra. Främst:

3.1 Travis Porter/Roscoe Dash sången i refrängen (0:50 typ)

3.2 Cookin-dans axlarna och sedlarna, han tar det han vågar av Lil B.

4. Två helt vanliga verser av Philthy Rich och J-Diggs. Jag tycker att det här är festligt. Ingen av de här herrarna kör på nån sorts Lil B eller Atlanta-vibb utan de har helt ignorerat eller inte ens märkt alla popkulturella referenser, de rappar lite som de brukar bara. Ja menar rappar man 500 verser per år som Philthy Rich har man inte tid att lyssna på allt annat som sker och fundera ut hur man ska matcha det. J-Diggs hade inte ens lyssnat på beatet nån ungtupp bjöd han på en resa till Las Vegas och  betala han genom att bjuda på lite marker och en tur på en strippklubb. Jag tror inte ens J-Diggs vet att sången handlar om att Dre Doja har en tjej som sätter upp ramverket för deras gemensamma hushållsekonomi för J-Diggs pratar som om det var han som bestämmer och betalar osv.

Så Josh Franks-bonusen.

Om ni precis tittat på videon som är precis ovan den här texten har ni sett en rätt alldaglig sång som till synes är helt och hållet influerad av den musik som är populär nu förtiden. Dollabillgates låter ju som en blandning av typ Tity Boi och nån i Brick Squad. Josh Franks försöker höja sitt marknadsvärde genom att gå mellan rap och sång, och han använder samma sirener som är så populära och försöker skjuta in lite Lex Luger energi i sina beats. Mången lyssnare kanske skulle tycka att det här är det tråkigaste och meningslösaste som finns, att hålla koll på några kopior osv. Men helt ärligt, förr eller senare kommer Dollabillgates eller Josh Franks hitta nåt som resulterar i att de helt plötsligt gjort en skitbra sång. Det här var ju rätt nära men inte riktigt där.

Kommentera

