Jag har otröttnat på Gully

Jag har kollat in Birch Boy Barie bara lite grann, mest för att jag verkligen gillar hans namn och för att han var så bra på den där Hot Boyz remaken av Birch och de två hotmailadresserna Gigs510 och Ghost8800. Han är han, och trots att jag nu lyssnat på en helt ny skiva av Birch Boy Barie är det den andra killen som han gjort skivan ihop med som fick mig att hoppa till.

Young Gully – Still YH (Ft Young Chris)(2011)

Young Gullys bästa sång nånsin är diskutabelt, men jag brukar fastna för den (antagligen) DJ Fresh producerade Still YH med hans polare Lil Chris (det är Gully som rappar först och sist, nu får ni hålla koll på hans röst på resten av sångerna). Som ni hör ovan är det rätt och slätt en DJ Fresh-låtande sång. Det vill säga jävligt fett men också lite av gammelrap. Den här sången kom några år efter att jag först fått upp öronen för Oakland-rapparen, och den var liksom crescendot av hans sound, flyt, röst, vemodiga röst osv. En klassisk bra rappare buktrappare som parallellt med namn som Joe Blow och HD verkade ha tendenser att utvecklas till kanske en ny The Jacka eller J-Stalin. Gully gjorde sig bäst när han grät en hel skiva över missförhållanden mellan hans klass och aina osv som slutligen fick representeras av pendeltågsväktarnas dödsskjutning av ungtuppen Oscar Grant. Det läste och lyssnade några av er säkert här när det begav sig.

Men sen hände något, med mig alltså. När jag borde varit som mest hype över Gully, typ ett halvår efter att den skivan Still YH var med på, släppte han det helt DJ Fresh producerade albumet David. Och David var nog rätt bra när jag tänker på det så här i efterhand, men fan det kändes så trist jag hade fullt upp med att lyssna på HBK och Waka Flocka och annan function music.

Nick James – Westsider (Ft Young Gully)

Sen hände något till, fast den här gången med Gully. Han dök upp på några sånger nu under 2012 och lät inte riktigt som att han var på väg att bli nästa The Jacka, snarare trodde jag nästan att det var örta-rapparen Currensy som hade klonat in sig i Gullys kropp (därmed inte sagt att Gully låter som den mest frekvent förekommande bukt-Currensy samarbetespartnern Berner). Jag tweetade nåt om att ta mig fan om inte Gully helt plötsligt inser att det är ditåt han ska gå. Några mer släpverser om gärs och lyxbilar så signar Rick Ross honom till MMG så att inte Stalley känner sig ensam med sin lugnrap.

Och så slutligen, på Rise of The Realest låter Young Gully så här, på en sång som heter nåt med Lamborghini med en vers handlar om Ferrari-visioner. På young california aka post-based aka Hyphy 4.0 aka The Pack 3.0 låtande Are You Here gasar Gully på som i gamla dagar men ändå känns det inte lite annorlunda? Ja, poängen hursom, rätt uppenbart, jag vill veta hur Gully låter vid sidan av Currensy.

Birch Boy Barie & Young Gully – Lamborghini Dreams (Ft Lil Chris)

Birch Boy Barie & Young Gully – Are You Here (Ft Salty & Ghost8800)

Kommentera

