Taj-He-Spitz är tillbaka!

Jag och rätt många mer mig var rätt hype på Taj-He-Spitz när han släppte musik typ 2007-8. Då var han en rappande jävel från bukten, karisma swag allt det där. Av hundra dudes som rappar lite här och var stack han ändå ut lite, sen åkte han in i finkan och var försvunnen från Internet osv i flera år (t ex har vi aldrig skrivit om han här). Klassiskt ingen visste hur länge han skulle sitta inne.

Men nu är han ute! Han har släppt ett mixtape som jag typ inte lyssnat på än, det var väl ett par veckor sen. Och jag vet inte riktigt vad som kommer hända. Alltså, 2008 var han en youngsta som gjorde musik med de gamla gubbarna, hans tapes värd var B-Legit av alla människor, han kanske till och med hade nån vers med Mac Dre, typ Beeda Weeda, Lee Majors. Då var han den unga killen, och nu vet jag inte riktiga vad som ska ske. Eller jag har inte vetat. För då 2008 kändes fortfarande det gamla gardet i bukten fräscht på ett sätt de kanske inte gör längre, missförstå mig inte, gubbarna gör fortafande fet jävla musik, men om Keak Da Sneak, Beeda Weeda och typ Mistah Fab var frontfigurer för det hetaste som fanns i bukten på den tiden, de mest nyskapande rapparna i Kalifornien, så känns de nu mer som OGs i buktrap.

Då fanns inte hela #newbay-rörelsen, då var det några kids i Berkley som gjorde nåt som hette based men det var inte så stort, nu lever mob music ett gott liv som hjärtat av buktrap, medan de mest nyskapande har har fått sina kreativa tak satta av folk som Lil B, Kreayshawn och Young L. Tyck vad ni vill om de artisterna, men förstår ni resonemanget, man kan gå rätt jävla långt left-field i buktrap 2012 utan att sticka ut så värst. Så… Vad skulle jag förvänta mig av Taj-He-Spitz när han kommer tillbaka?

Det är lite samma sak med Husalah om ni fattar. Han var så jävla fresh, nu när han är ute är det som var det nya gardet inte det nya gardet utan de som gör bukt-kvalité mob music, fantastisk musik och jag väntar fortfarande på att han ska ge oss alla en elchock som att han laddat sig med uran i finkan, men ni fattar.

Så tittade jag på videon ovanför. Och insåg att jag inte hade behövt tänka så mycket, fan vad han längtat efter att rappa den jäveln. Han säger ge mig ett sånt där nytt beat som finns nu för tiden så rappade han som en tok. Han är som en Philthy Rich med bättre röst. Han är filipino-Meek Mill.

Vad gör han annars? Så klart har han teamat med sina gamla kompisar, t ex gamle Mac Reese hyphy-gubben. Hör dem här:

One thought on “Taj-He-Spitz är tillbaka!

Kommentera

