En nivå under källaren

Sist jag beslutade mig för att kolla upp vad som gömde sig nivån under MMG var för kanske två tre år sen. Folk som faktiskt hade lyssnat på Rick Ross underhuggar-grupp Triple C’s skivor berättade om råhet och fantastiska gävla beats. Fantastisk jävla energi. Det här var typ precis innan Rick Ross typ återskapade sig själv som rap-mega-stjärna i och med att han köpte en påse Lex Luger beats. Så jag tog mig en snabb titt under Rick Ross fettvalkar och jag hittade Gunplay.

Den här posten handlar inte om Gunplay, kanske inte ens om Maybach Music Group. Den handlar enbart om att jag försöker få lite vett och sans i vad det är för jävla video jag sett precis. Det var väl inget speciellt, säger ni som kanske redan tryckt på play. Nej just det, det är ju det som är poängen, så jävla ospeciell video! Den har ändå allt som en video från typ 2007 borde haft.

Så här gick det till. Det stod att Yukmouth var med så jag tänkte ja fan jag tar en titt.

Visserligen är inte Yukmouth knuten till ett visst sound, i och med att han har haft en lång jävla karriär där han turnerat över hela världen, släppt några skivor på Rap-A-Lot, samarbetat med typ tio artister från varje stat fem gånger, det blir 250 samarbeten, och det är fan ingen underdrift. Men så visar det sig att det här ju inte ens en Yukmouth-sång visar det sig, han har lagt refrängen lite sen är det Kuzzo Fly som helt plötsligt låter som en blandning av C-Bo (nu-för-tiden-C-Bo) och Yo Gotti. En hybrid som typ gjort en låt med Criminal Manne. De har stora kläder och kedjor som om de var Memphis-artister som tagit en van ner till Miami för att spela in en video. De rör sig som om det var en Memphis-video från 2007. De har en random white rapper som om de var ett södern-rap-gäng från 2004 holler Lil Wyte.

Men de är uppenbarligen från nu? De gör massa referenser till BMF som ju är namnet på en Rick Ross-sång. En av dem har till och med tatuerat in BMF på armen. De har med lite smygfoton (från nån ustream antagligen) när de fått vara i samma rum som Rick Ross en gång. Det är ett klipp på när den vita snubben träffar Gunplay.

Fattar ni. Längst in under Rick Ross fettvalkar levde Gunplay år efter år tills hans tokstollerier blev kända nog och han lyckades bli bra nog på att rappa för att få krypa fram som en egen artist. Och bakom Gunplays jävla hus hänger det ännu mer rappare som är ännu en nivå bakom Rick Ross, medan Gunplay strosar efter Rick på festivaler och sånt så får ännu fler back-up rappare låna hans hemmastudio. Det som är förvånande är ju att de här killarna inte är typ 16. De är inte Outlawz som hängde efter Tupac. Kolla på dom, de hänger i Gunplays källare och de är typ 35-40 år gamla?

Det var det jag kom att tänka på när jag försökte skapa lite vett och sans i min stackars hjärna efter att ha sett den här videon.

Själva sång e kinda nice men jag fattar om ni hellre kollar in nåt gammalt Triple C album än tar reda på hur man hittar Kuzzo Flys skiva.

Kommentera

