Några videofilmer för att avsluta året! Del 1

 

2012 blev något av ett trendbrott för mig då jag första gången någonsin antagligen lyssnade på färre antal sånger än vad jag gjorde året innan. Dels beror det nog på att jag börjat lyssna på podcasts en del, och dels beror det på att jag äntligen lärt mig avstå skivor jag egentligen inte känner för att lyssna på. Jag har fan inget ansvar över att lyssna på ALLTING som Livewire släpper så då har jag inte gjort det, sen har nog Livewire krympt och släppt färre skivor i år men det är en annan sak.

Hursomhelst, någon sorts backlash var ju tvungen att ske. Och jag tror det kom idag. Jag tror jag i och med den här videon försökte ta igen. För hur jävla djupt insjunken i skiten är jag inte när jag kollar på en 6minuters video med typ tolv olika rappare med fuckin LIL BLOOD som dragplåster?

Jaja nu är det gjort och jag fick ut ganska mycket av att titta på den här videon måste jag erkänna. Här är några av mina anteckningar:

1. Jag upptäcker ju till exempel varje gång jag lyssnar på Lil Blood att jag tänker att jag gillar hans röst och att jag borde lyssna mer på honom, sen gör jag det aldrig.
2. En annan rolig sak är ju det här med hur otroligt goody Lil Goofy ser ut. Det hela verkar vara hans projekt det här, 3rd World Hustlaz, kanske hans chans att höras ordentligt för jag och alla andra har ju bara hört honom som gästartist här och där innan!
3. Och av någon anledning gillar jag att se på videos med massa rappare jag aldrig hört förut och bli chockad över hur de låter, jag trodde t ex INTE att Slim Deez skulle ha den där mörka jävla rösten!
4. Oj då var vi plötsligt på fyra minuter och vi har bara hört typ fem av tolv rappare!
5. Självklart finns det en rappare som heter det otroligt dåliga namnet DJ.

Helhet: Som alla vi buktrapälskare vet så ser ju Oakland rätt mycket trevligare ut på video än hur det beskrivs i rapmusiken, och i all brottsstatistik osv. Det är mycket fina gräsplättar mellan husen och allt ser ut som vilken medelklassförort som helst och det har ju historiskt gjort att videoskapare i bygden behövt vara lite kreativa för att det ska se lika farligt ut på video som det verkar vara i verkligheten. Ett gott exempel på när de helt sket i hur det ser ut och bara rappade på om mord och knarklangning i en kuliss som ser extremt trygg och trivsam ut skrev jag om här.

I just den här videon här ovan har de löst atmosfärproblemet genom att stå i nåt sorts lager. Och jag vet inte, känns det inte väldigt dansskola-projektarbete-aktigt? De har försökt men jag tycker verkligen det ser ut som en produktion i varje steg har hållits under uppsyn av någon Fyshuset-medarbetare. Om ni fattar, det är ju inte det 12 killar som rappar om sina maffiakontakter vill att det ska verka som.

Nå vad tyckte ni om videon?
Såg ni något annat intressant? Var någon rappare bra eller sämre eller var det någon rolig detalj ni tänkte på?
Vill ni också ha en sån tshirt som Pax har där det står FREE BITCH? Tycker ni Mac Tone skulle vågat ta i lite mer i sånginslagen i hans vers?

2 thoughts on “Några videofilmer för att avsluta året! Del 1

  1. Det ser gulligare ut med enskilda hus (med små gulliga gräsmattor, etc) än lägenhetskomplex, men det är levnadsmässigt sämre – med fler människor måste tränga ihop sig, med sämre underhåll och faciliteter, med sämre social sammanhållning, gemenskap och säkerhet.

    Det finns en lång historia kring detta; man kan t ex läsa om Södra Los Angeles utveckling, med Watts-upploppen och gängproblem i Compton och andra stadsdelar, allt detta hänger i största grad ihop…

    Bay Area har historiskt en ännu större brist på vettigt boende (som borde ha subventioneras av det offentliga, som i exempelvis New York och Europas förorter) och arbetstillfällen, och därför har de en sådan framträdande tradition av pimping, hustling och våldsam kriminalitet just där… vilket man märker av i rap-musiken därifrån.

    • Yupp! Och Oakland har ju, efter vad jag hört, ett rykte om sig att vara en av USA sämsta städer att bo i eller besöka. Ryktet säger att staden är tråkigare en Borås, kulturfattig och extremt våldsam. Det har väl ändrat på sig de senaste tio åren av vad jag förståt. Det var väl inte hållbart.

Kommentera

