Rydah kanske är tillbaka? Video del 3

 

Det känns helt sjukt att Rydah J Klyde inte har släppt någon skiva sen 2009 typ? Rated R hette den skivan och han chockade mig genom att inleda med autotunead skönsång och fortsätta med ytterligare 11 sånger av RnB-melodramatisk och vemodig rap över mob music beats. Jag hade nämligen mest hört tonårings-Rydah på Mob Figaz debutskiva och hans mer hyphy-aktiga verk under sin tid som signad på Thizz. Det var på den tiden han verkade ha kul med rap, och det lät t ex så här:

 

 

Sedan dog Rydahs närmsta vänner en efter en, inklusive några av de rappar han arbetat mest med, Johnny Ca$h som var andra halvan av Money Gang, Mac Dre, King Freako och Pretty Black. Rated R var det första projektet jag hörde av Rydah där han lät så där sargad och vemodig, och sedan dess har han fortsatt genom gästspel att utveckla den mest plågade och vemodiga rösten inom all rap som finns. Kulmen kanske nåddes på den här Tupac-samplade Philthy Rich sången där Rydah inleder med första versen:

 

 

Så om vi tittar på den här sprojlans nya videon längst upp igen, jag vet fan inte vad jag ska känna. Det är slutet av 2012 och Rydah har gått från att ha låtit som den mest plågade människan som rappar till att återgå till att rappa om uppsidorna och nöjet i att mörda människor. Och han läspar mer än någonsin.

Jag venne, jag har längtat så mycket efter ett nytt Rydah-projekt men jag önskar typ samtidigt att det inte skulle komma med så här mycket realness. Jämför med hans gruppkollega Ap9, som även om han alltid var den sämsta av Mob Figaz mycket möjligen levt hårdast (kanske efter Fed-X som ju blev skjuten i huvudet och överlevde) då han till exempel överlevde några fängelsestraff och det där med att han blev skjuten elva gånger, nu festar han i Las Vegas med Ice Ts fru och verkar ha det lite kul i alla fall. Låt det gå lite bra för Rydah nu också, jag hoppas han också skaffar ett instagram-konto och börjar lägga upp bilder på när han festar med kändare rappares fruar.

3 thoughts on “Rydah kanske är tillbaka? Video del 3

  1. Hey props for posting this, I had no idea Rydah had a new song out. His music just gets darker and darker, this sounds straight sinister, but I like it. He has always been hella talented, I hope he can clean up his act and release some albums in 2013.

Kommentera

