3 av 4 Diligentz har släppt nytt tape!

tn_dilligentz-coverDiligentz bestod av Damey, Prank, Aka Frank och Jay Ant.

Det var ju med Diligentz (och några andra) som hela New Bay började för några år sen, som ni säkert minns. Ni kan ju t ex gärna få gå tillbaka och lyssna på deras musik från 2006 och höra hur DJ Mustard/ratchet det lät redan då. Anyways, ingen minns dem som grupp längre uppenbarligen. Vet ni hur jag vet?

Typ ingen jag har sett på Internet har ens kommenterat att 3 av 4 gruppmedlemmar har släppt nytt mixtape inom ca en veckas tid. Jag menar, låt oss aldrig glömma hur feta de var där och då. Hur speciellt fruity-pebble-punk-rock lät där och då. Så att vi kan tänka på det när vi lyssnar på mega-hits av samma sound 2012-2013 (hör mig prata om detta här).

Inte att jag har lyssnat på alla tre skivorna, då några av dem kom typ igår, men jag har i alla fall ladda ner dem! Nu har ni chansen att göra detsamma! Men! Innan vi börjar så gör vi så här, ni ska få höra en ny sång av den enda av grabbarna som inte släppt nytt tape. RnB-rapparen Damey! Jag ger medlemmarna centrerade rubriker så det blir tydligt nu.

1. Damey – RnB-rapparen.

 

Jag har faktiskt köpt Dameys skiva Store Run från hans bandcamp en gång i tiden. Oväntat ändå, han är ju inte en topp 100 favoritartist eller så. Tänk vad som händer när någon släpper en skiva online för ett så lågt pris att ingen bootleggar den, festligt att ingen svensk rappare provat det eller hur. Min favoritsång av honom är fortfarande den där sången som är en Young Lott sång. Där de rappar om att de tjejer borde dumpa sina killar om de inte är bra killar ni vet.

Den här nya sången ni hör här ovan är ju inte riktigt lika bra. Varför? Han sjunger inte! Nä du Damey jag hoppas du RnB-rappar lite mer sådär som du var rätt tidig med att göra när du började släppa solomusik typ 2010.

2. Aka Frankhar stoppat rasism sen 2010.

Aka Franks album Boycott (tryck på bild för att hitta det) är faktiskt den enda av dessa skivor jag faktiskt hört redan. Lite igår och lite i morse. Det känns ju spontant inte som att han riktigt hängt med nu när några Young California-killar blivit extremt feta och stora artister som folk över hela världen lyssnar på. Men! Man kan aldrig ta ifrån Aka Frank att han stoppade rasism den där gången (han har för övrigt lagt till några verser på sin SMASH HIT ‘My Dick Aint’ Racist’ så att den inte är ca 2min lång).

Därmed inte sagt att det inte är bra, t ex har Awesome Jawsome en toppentitel och är även lite av en favorit. Det är ju också intressant att höra hur Iamsu tränar olika flow när han rappar på mindre publik skit, som skivan till en gruppmedlem ur gruppen började sin musikkarriär med att producera åt. Förutom Iamsu gästar även Jay Ant och P-Lo. Listennn:

 

 

3. Jay Ant – den som verkar hänga mest med Iamsu aka har störst chans till framgång.

Det är säkert rätt många som redan vet och har laddat ner Jay Ants nya tape pga det har blivit hajpat av rätt många kända profiler som Roach Gigz, Kool John och Iamsu på Internet. Det är ju lite skillnaden mot Aka Frank och Prank, som visserligen gästas av dessa rappare men de känns inte riktigt som att de får va med i vinnargänget lika nära som Jay ANT. Om det betyder att det är bättre musik får jag avvakta med att bedöma tills jag hört tapen.

Dessutom är ju Jay Ant en medlem av The Invasion, dvs producent-kollektivet där också Iamsu och P-Lo är medlemmar, vilket så vitt jag vet ingen av de andra Diligentz-medlemmarna är.

Men men, gör som jag, börja med första låten:

 

4. Prank – han gick solo typ två år innan de andra men nu är bortglömd?

 

Prank släppte några tapes som typ bara jag och Noz utanför bukten pratar om kring 2008-2009. De var speciella då pga det var den första ur old-based gänget som försökte sig på mer soulfull och snäll rap än den punk rock/hyphy som de gjort sig hörda med. Sen dess har ju alla sysslat med den skiten men just då var han själv. Några år senare dök andra old-based artister som Jay ANT upp med liknande sound, medan andra hade bli gangsters (NHT BOYZ och Lil Rue), och några hittade på något helt helt nytt (Lil B och Young L). Sen försvann han lite medan resten av Unga Kalifornien äntligen upptäcktes och tog några rejäla kliv rent musikaliskt. Han släppte ett tape förra året som jag typ inte minns, men mitt iTunes säger att jag har lyssnat på det en halv gång.

Jag ser ändå verkligen fram emot att höra honom ordentligt på Last of A Dying Breed. Efter att snabbt ha kollat igenom skivan fastnade jag för Hum Dum med Aka Frank, typ helt pga de vrålade ad libsen genom versen (och för att Aka Frank nämner David Akers #ninernation):

5. Tillslut.

Jag är mycket medveten om att ingen av dessa före detta Diligentz-medlemmar egentligen längre är de starkaste korten i den Unga Kalifornien-högen (kämpa texten (gratisblogg whatever)), men visst fan uppskattar ni (jag) att inte låter er (mig) glömma bort old school-killarna va?

Hitta alla tapes genom att klicka på omslagsbilderna, och lyssna på deras gamla skit genom att klicka på taggarna här under.

Kommentera

