Based sen 2005 baby (Del 2 – Teamknoc)

Teamknoc var den mindre framgångsrika men kreativt nästan lika spännande Berkley-gruppen som verkade parallellt med The Pack.

Jag hörde några Teamknoc låtar och jag lyssnade på dem igen och igen och igen. Det var Teamknoc som fokuserade på att de sysslade med based och inte den snabba, energifyllda och framförallt dominerande musikstilen hyphy. Det kasnke är svårt att fatta vad jag pratar om utan att veta vad hyphy var kom jag på nu. Ja, skit samma. Det var en skithet musikstil i och från buktområdet som var populär typ 2005-06.

Sirealz – Do You Like Based (2007)

I alla fall. Det var Teamknoc som gav tyngd till based genom att framstå som något mer än ett ungt hyphy-band, eller som någonting mer än en Wolfpack-kopia. Based lät helt enkelt inte som något annan musik jag lyssnade på. Det lät jävligt mycket som hyphy, men snarare som hyphyns yngre kusin. Based-artisterna var genomgående tonåringar, de var kreativa, de rappade om skateboards, ryggsäckar och punk. Undrar vad deras bild av vad punk är var egentligen?

Jag tyckte hursomhelst om based eftersom det var rapp som var bra, stod för något eget, således inte försökte kopiera något runt omkring sig. Men, som samtidigt visade en sällan sedd öppenhet för att inspireras och utvecklas. Det är ett jävla avtryck av ungdomskultur i Kalifornien just då och just där i Berkley. Påverkan av hyphy och påverkan av den spirande hipster-kulturen, representerad av användandet av ordet punk, färgglada kläder och nördhajpande, nörd som skejtar-hajpande och fokus på gamla japanska tevespel och olika äldre barnprogram. Jävla konstigt att Turtles inte har blivit mer anammat. Teamknoc var besatta av Flintstones och internetkultur.

Hyphy handlade om Oaklands bilkultur och exstascy-tabletter.   Based handlade om Berkleys skateboard- och cykelkultur och tevespel. Based-artisterna var för unga för att få köra bil eller för att festknarka hela tiden. Även om den tidigaste sången jag har hört av Tib och Sirealz handlar om just exstascy-bruk så känner jag inte samma påverkan.  Eller så är det bara ett gäng tonåringar som rappar om tonåringsämnen medan gubbarna som sysslade med hyphy rappade om typiska pillertrillar-ämnen. Kanske är det olika former av knarkbruk som har förändrat såväl musiken som idag produceras av före detta hyphy-artister som based-gänget. Förustom att termen hyphy begravts i glömska och termen based har kommit att betyda något i stil med det man gör när man rökt gräs och improviserar indianhymner om vad som än dyker upp i skallen när man ligger i gräset och stirrar upp i himlen.

Det här är based som det lät när duon bestående av Tib och Sirealz var based mellan 2005-07:

Teamknoc – Pop Thizz Like Me (2005)

Teamknoc – Deep (Ft Go Dav) (2006)

Teamknoc – Based (2007)

Teamknoc – Fruity Pebble Punk Rock (2007)

Bayonnaise är så jävla based jag svär.

2 kommentarer på “Based sen 2005 baby (Del 2 – Teamknoc)

  1. Är man helt ute och cyklar om man tycker att Fruity Pebble Punk Rock har en jävla massa Mac Dre känsla över sig, typ get stupid låten.

    • Det är fett likt tycker jag!
      mac dre och hyphy var en stor inspiration.. det var lite det som fick mig att intressera mig, likheterna i samband med att de kallade det based och inte hyphy ”var är skillnaden?” – tänkte jag.. Främst att Berkley-kidsen ville ha en egen sak tänker jag, och att de inte var gangsters

Lämna en kommentar